PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

O 29 proc. wzrosła wartość polskiego rynku marek własnych

Autor: PMR/portalspozywczy.pl 6 października 2010 14:32

Według szacunków firmy PMR wartość polskiego rynku marek własnych wzrosła o 29 proc. w 2009 roku. Wysoka dynamika wzrostu rynku była efektem dynamicznego wzrostu wartości sprzedaży w hipermarketach i dyskontach, który odpowiednio wyniósł 34 proc. i 31 proc. Z raportu "Prywatne marki detalistów w Polsce 2010" wynika, że do rozwoju rynku marek własnych w 2009 roku niewątpliwie przyczynia się spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci szukając oszczędności częściej sięgają po tańsze towary, w tym produkty marek detalistów.

REKLAMA

- Z uwagi, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisują się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków - mówi Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu detalicznego w firmie PMR. - Wychodząc naprzeciw tym potrzebom oszczędniejszych zakupów sieci poszerzają asortyment produktów pod własną marką - wprowadzają nowe marki, nowe produkty oraz nowe kategorie. Ponadto optymalizują asortyment wycofując produkty mniej rotujące, na ich miejsce wprowadzając nowe.

W tej chwili coraz więcej sieci handlowych jest w stanie zaoferować swoim klientom produkty marek własnych co najmniej dwóch poziomów cenowych i jakościowych. - Coraz więcej produktów pozycjonowanych jest na średniej półce cenowej, w ramach której stanowią konkurencyjno cenową alternatywę dla produktów markowych, jednocześnie nie ustępując im pod względem jakości. W większości sieci produkty te, pozycjonowane jako value for money", są o 20-40 proc. tańsze od ich markowych odpowiedników - wyjaśnia Patrycja Nalepa.

W ciągu ostatniego roku asortyment marki własnej został rozbudowany między innymi w takich sieciach jak Tesco, Real, Auchan oraz Intermarche. - Według naszych szacunków Tesco było w 2009 roku główną siłą napędową sprzedaży marek własnych w hipermarketach. Brytyjski detalista poszerzył w ubiegłym roku asortyment private labels o 50 różnych marek obejmujących 1 000 nowych produktów w dyskontowych cenach. Nowa oferta, która została wprowadzona jako odpowiedź Tesco na zapotrzebowanie klientów na tańsze produkty w okresie spowolnienia gospodarczego, ma za zadanie umożliwić sieci lepsze konkurowanie z dyskontami, zwłaszcza z Biedronką - tłumaczy starsza analityk handlu detalicznego w firmie PMR. Według ekspertów PMR do wzrostu wartości segmentu w 2009 roku przyczyniły się ponadto sieci Real i Auchan, które w 2009 roku skupiły się na rozbudowie wprowadzonych w 2008 roku marek korporacyjnych - odpowiednio Real Quality i Auchan. Dodatkowo, wysoka dynamika sprzedaży marek własnych w hipermarketach była również efektem dynamicznego wzrostu sprzedaży sieci Kaufland, która cechuje się największym udziałem marek własnych spośród sieci tego formatu.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6234

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA