O 29 proc. wzrosła wartość polskiego rynku marek własnych

Autor: PMR/portalspozywczy.pl 6 października 2010 14:32

Według szacunków firmy PMR wartość polskiego rynku marek własnych wzrosła o 29 proc. w 2009 roku. Wysoka dynamika wzrostu rynku była efektem dynamicznego wzrostu wartości sprzedaży w hipermarketach i dyskontach, który odpowiednio wyniósł 34 proc. i 31 proc. Z raportu "Prywatne marki detalistów w Polsce 2010" wynika, że do rozwoju rynku marek własnych w 2009 roku niewątpliwie przyczynia się spowolnienie gospodarcze, w wyniku którego polscy konsumenci szukając oszczędności częściej sięgają po tańsze towary, w tym produkty marek detalistów.

- Z uwagi, iż cena nadal jest kluczowym czynnikiem wyboru, produkty marek własnych, z reguły bardziej atrakcyjne cenowo od produktów markowych, wpisują się w potrzebę bardziej racjonalnych wydatków - mówi Patrycja Nalepa, starszy analityk handlu detalicznego w firmie PMR. - Wychodząc naprzeciw tym potrzebom oszczędniejszych zakupów sieci poszerzają asortyment produktów pod własną marką - wprowadzają nowe marki, nowe produkty oraz nowe kategorie. Ponadto optymalizują asortyment wycofując produkty mniej rotujące, na ich miejsce wprowadzając nowe.

W tej chwili coraz więcej sieci handlowych jest w stanie zaoferować swoim klientom produkty marek własnych co najmniej dwóch poziomów cenowych i jakościowych. - Coraz więcej produktów pozycjonowanych jest na średniej półce cenowej, w ramach której stanowią konkurencyjno cenową alternatywę dla produktów markowych, jednocześnie nie ustępując im pod względem jakości. W większości sieci produkty te, pozycjonowane jako value for money", są o 20-40 proc. tańsze od ich markowych odpowiedników - wyjaśnia Patrycja Nalepa.

W ciągu ostatniego roku asortyment marki własnej został rozbudowany między innymi w takich sieciach jak Tesco, Real, Auchan oraz Intermarche. - Według naszych szacunków Tesco było w 2009 roku główną siłą napędową sprzedaży marek własnych w hipermarketach. Brytyjski detalista poszerzył w ubiegłym roku asortyment private labels o 50 różnych marek obejmujących 1 000 nowych produktów w dyskontowych cenach. Nowa oferta, która została wprowadzona jako odpowiedź Tesco na zapotrzebowanie klientów na tańsze produkty w okresie spowolnienia gospodarczego, ma za zadanie umożliwić sieci lepsze konkurowanie z dyskontami, zwłaszcza z Biedronką - tłumaczy starsza analityk handlu detalicznego w firmie PMR. Według ekspertów PMR do wzrostu wartości segmentu w 2009 roku przyczyniły się ponadto sieci Real i Auchan, które w 2009 roku skupiły się na rozbudowie wprowadzonych w 2008 roku marek korporacyjnych - odpowiednio Real Quality i Auchan. Dodatkowo, wysoka dynamika sprzedaży marek własnych w hipermarketach była również efektem dynamicznego wzrostu sprzedaży sieci Kaufland, która cechuje się największym udziałem marek własnych spośród sieci tego formatu.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10863

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane