PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Operatorzy handlowi najchętniej wynajmują powierzchnie magazynowe na Górnym Śląsku

Autor: www.dlahandlu.pl 22 października 2013 09:46

Łączna powierzchnia centrów dystrybucji 15 największych spożywczych sieci handlowych wynosi 1,3 mln mkw. Średnia powierzchnia centrum dystrybucyjnego wynosi 28 000 m kw., a jeden obiekt obsługuje przeciętnie 180 sklepów - wynika z najnowszego raportu firmy DTZ "Logistyka sieci handlowych".

Operatorzy handlowi w latach 2010 - 2012 najchętniej najmowali powierzchnie na Górnym Śląsku, w Centralnej Polsce i w regionie warszawskim. W regionie warszawskim zaobserwowano interesujący trend – w strefie I w latach 2010 - 2012 zanotowano wzrost udziału operatorów handlowych w wolumenie najmu, w porównaniu do lat 2005 - 2007. Jednocześnie odwrotna tendencja obserwowana była w Strefie II i I II. Wpływ na zmiany miały m.in. firmy z branży e - commerce, decydujące się na wynajem małych i średnich modułów w obrębie miasta. Największe zmiany cechują jednak region poznański, gdzie udział operatorów handlowych w wolumenie najmu spadł z 45% w latach 2005 - 2007 do poniżej 5% w latach 2010 - 2012. Tak znaczący udział Poznania i okolic w latach 2005 - 2007 wynikał z faktu, że w tym regionie zapoczątkowany został rozwój kilku dużych sieci handlowych, które tutaj postanowiły lokalizować swoje pi rwsze centra dystrybucji. To w tym regionie podpisana została największa dotychczas umowa najmu powierzchni magazynowej ( najem 60 tys. m kw. przez H&M w Panattoni Park Poznań w 2006 roku ). Operatorzy handlowi są nadal obecni w regionie Poznania, jednak w latach 2010 - 2012 zdecydowana większość znaczących transakcji z sektora handlowego zawarta została w obrębie wspomnianych już regionów Górnego Śląska, Centralnej Polski oraz regionu warszawskiego.

Zagraniczne sieci spożywcze rozpoczynając działalność w Polsce , swoje pierwsze sklepy najczęściej otwierały na zachodzie kraju. Przykładowo – aż trzech operatorów zagranicznych (niemieckie sieci Real i Kaufland oraz duńskie Netto) rozpoczęło swój rozwój od lokalizacji sklepu w okolicach Szczecina. Takie rozwiązanie pozwalało na sprawną obsługę sieci sklepów bez konieczności uruchamiania centrów dystrybucji na terenie Polski, które czasem powstawały nawet 6 - 8 lat po otwarciu pierwszego sklepu w kraju. W 2008 roku regionem największej koncentracji centrów dystrybucyjnych sieci spożywczych były województwa łódzkie i wielkopolskie. Wraz z dynamicznym rozwojem sieci sklepów, coraz atrakcyjniejszymi lokalizacjami pod nowe centra dystrybucji stawały się tereny położone bardziej na wschód i południe kraju. Według szacunków DTZ na koniec 2012 roku blisko połowa powierzchni centrów dystrybucyjnych zlokalizowana była w województwie śląskim, które wysunęło się na pozycję lidera, oraz w województwie łódzkim. Dalsza ekspansja sieci powinna przyczynić się do wzrostu atrakcyjności Mazowsza czy też Lubelszczyzny – jako regionów umożliwiających sprawną dystrybucję do rosnącej liczby sklepów zlokalizowanych we wschodniej części kraju.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11458

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane