Owoce i warzywa wyparły kasze, makarony i pieczywo z 1. miejsca w piramidzie zdrowia

Autor: dlahandlu.pl 20 stycznia 2016 19:06

Eksperci Instytutu Żywności i Żywienia opublikowali nową piramidę zdrowego żywienia i aktywności fizycznej. Największą zmianą w porównaniu z wersją z 2009 roku jest awans warzyw i owoców na pierwsze miejsce wśród grup produktów spożywczych zalecanych do spożycia oraz powiązanie odżywiania z aktywnością fizyczną.

Aktualna piramida jest odpowiedzią na zalecenie WHO, a jej myśl przewodnią można ująć tak: mniej soli, mniej cukru i tłuszczu, więcej błonnika. Jak mówił podczas I Narodowego Kongresu Żywienia prof. Mirosław Jarosz, ostatnie badania wskazują ponad wszelką wątpliwość, że warzywa i owoce powinny być podstawą naszego żywienia, a nie - jak wcześniej sądzono - produkty zbożowe.

- Dostarczają one wielu bezcennych składników mineralnych i witamin, co w istotny sposób zmniejszają zachorowalność oraz umieralność na choroby układu krążenia, cukrzycę czy nowotwory. Warzywa i owoce powinny stanowić co najmniej połowę tego co jemy i być spożywane jak najczęściej i w jak największej ilości. Pamiętajmy jednak o właściwych proporcjach: 3/4 powinny stanowić warzywa, a 1/4 owoce - dodaje dyrektor Instytutu Żywności i Żywienia.

Specjaliści zalecają także ograniczenie spożycia mięsa, zwłaszcza czerwonego i przetworzonych produktów mięsnych, do 0,5 kg na tydzień. Jednocześnie zaleca się jedzenie ryb (przynajmniej dwa razy w tygodniu) i jaj (co najmniej 6 sztuk tygodniowo).

W najnowszej wersji piramidy nowościa jest pojawienie się ziół. Ich stosowanie pozwala ograniczyć spożycie soli, "cichego zabójcy", współodpowiedzialnego m.in. za sporą część zawałów serca i udarów mózgu. Jak wynika z badań, sól jest przyczyną 50 proc. udarów, zawałów i nadciśnienia tętniczego oraz 25 proc. raków żołądka, otyłości u dzieci i innych chorób. IŻŻ sugeruje także unikanie spożywania cukru, słodyczy i napojów słodzonych na rzecz orzechów i owoców.

Podczas swojego wystąpienia Mirosław Jarosz przypomniał o dużym znaczeniu aktywności fizycznej. - Działa ona podobnie jak składniki żywieniowe. Co najmniej 30-45 minut dziennie w połączeniu z dobrze zbilansowaną dietą pozwala zapobiec nadwadze i otyłości - dodaje.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10467

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane