PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Ożywnienie na rynku powierzchni handlowych będzie widoczne za dwa-trzy lata

Autor: portalspozywczy.pl 6 września 2010 21:18

Według ekspertów firmy Colliers International rynek powierzchni handlowych nadal rozwija się z mniejszą dynamiką niż w latach poprzednich. Widoczne są jednak pierwsze oznaki ożywienia oraz rosnąca aktywność deweloperów, co znajdzie swoje odzwierciedlenie w podaży w latach 2012-2013.

Według najnowszego raportu Colliers International pierwsza połowa 2010 charakteryzowała się stabilizacją rynku powierzchni handlowych. Po znacznym spadku aktywności najemców w 2009 roku, kłopotach finansowych, a nawet bankructwach niektórych firm, sytuacja popytowa unormowała się. Liczba projektów wchodzących w fazę budowy spadła znacząco w 2009 roku z powodu restrykcyjnej polityki finansowania inwestycji wprowadzonej przez banki i nadal jest niska. Tylko 222 000 mkw. nowej powierzchni trafiło na rynek w pierwszej połowie tego roku. Całkowita nowa podaż w 2010 roku wyniesie około połowy podaży dostarczonej w roku 2009.

Całkowite zasoby nowoczesnych powierzchni handlowych w Polsce wynoszą obecnie 7,8 mln mkw. Około 221 000 mkw. ukończono w pierwszej połowie roku. Dla porównania, w analogicznym okresie 2009 roku na rynek trafiło 340 000 mkw. nowej powierzchni handlowej.
Na koniec czerwca całkowita podaż powierzchni handlowych w ośmiu największych miastach Polski wyniosła 5,13 mln mkw. W minionym półroczu w dużych miastach zostały ukończone cztery nowe projekty o łącznej powierzchni GLA 120 000 mkw. Były to: Port Łódź(67 000 mkw.) w Łodzi, Tesco (16 000 mkw.) oraz Metropol Dom i Wnętrze (21 000 mkw.) w Warszawie i Family Point (16 tys. mkw.) we Wrocławiu.

W drugiej połowie roku planowane jest ukończenie około 250 000 mkw. nowych powierzchni handlowych. W przypadku nasycenia największy jego wzrost zanotowała Łódź dzięki oddaniu do użytku Portu Łódź. Na koniec czerwca 2010 poziom nasycenia osiągnął tam 649 mkw. na 1000 mieszkańców, plasując miasto na czwartym miejscu wśród dużych miast. Metropoliami o największym stopniu nasycenia są niezmiennie Poznań (984 mkw/1000 mieszkańców), Wrocław (863) i Warszawa (829).

Małe i średnie miasta dysponują obecnie około 2,84 mln mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej. Około 102 000 mkw. nowych powierzchni zostało oddanych do użytku w pierwszej połowie tego roku. Największe projekty to centrum handlowe Mazovia(28 000 mkw) w Płocku oraz Suwałki Plaza (21 000 mkw.) w Suwałkach. Spośród mniejszych miast największy wzrost wskaźnika nasycenia odnotował Płock -do poziomu 724 mkw. na 1000 mieszkańców. Najwyższy poziom nasycenia ze wszystkich miast jest w Opolu i sięga 1059 mkw. na 1000 mieszkańców.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11517

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane