Piwo, papierosy oraz wódka łącznie odpowiadają za 40 proc. transakcji w małych sklepach

Autor: PIH 2 lipca 2015 11:25

 Piwo, papierosy oraz wódka łącznie odpowiadają za 40 proc. transakcji w małych sklepach Trzema najpopularniejszymi kategoriami produktowymi są piwo, papierosy i wódka; fot. Żelazna Studio

CMR (Centrum Monitorowania Rynku) przeanalizowało elektroniczne dane transakcyjne z reprezentatywnej próby sklepów małoformatowych pod kątem znaczenia sprzedaży słodkich i słonych przekąsek - informuje biuletyn PIH.

Trzema najpopularniejszymi kategoriami produktowymi w sklepach małoformatowych są piwo, papierosy i wódka, które łącznie odpowiadają za 40 proc. transakcji w małych sklepach. Produkty skategoryzowane jako słodkie i słone przekąski łącznie odpowiadająca za ok. 10 proc. transakcji. Głównymi grupami asortymentowymi wchodzącymi w skład przekąsek są: batony, wafle impulsowe, chipsy, chrupki, słone paluszki oraz rogaliki z nadzieniem. W sklepach do 300 m2 średnia liczba wariantów batonów i wafelków impulsowych to ok. 30 SKU, chipsów ok. 20 SKU, chrupek ok. 13 SKU, słonych paluszków i precli ok. 7 SKU i orzeszków ok. 4 SKU.
W rankingu top 1000 najczęściej kupowanych wszystkich produktów paczkowanych przekąski są licznie reprezentowane. Wysoko na tej liście znajdują się między innymi Kinder Niespodzianka, rogaliki 7 Days, wafelki Prince Polo Classic XXL i Grześki, batony Snickers oraz małe i duże paczki chipsów Lay’s o smaku zielonej cebulki.
W sprzedaży słonych przekąsek dominującą pozycję utrzymuje firma Frito Lay, z udziałami wartościowymi ok. 45%. Jej głównymi konkurentami są Lorenz i Aksam.
W sprzedaży batonów i wafelków impulsowych najmocniejszą pozycję utrzymują
producenci Ferrero, Mars, Mondelez i Colian.
Słone przekąski relatywnie często są współkupowane z alkoholem – piwem i wódką. Szczególnie dotyczy to dużych paczek chipsów oraz orzeszków. Natomiast impulsowe małe opakowania chipsów i chrupek oraz batony i wafelki często są współkupowane z produktami adresowanymi do dzieci i młodzieży – lodami impulsowymi, soczkami, innymi słodyczami. Stwarza to szanse na szukanie dodatkowych miejsc ekspozycji dla poszczególnych grup przekąsek, np. przy stoisku alkoholowym dla dużych paczek chipsów lub w sąsiedztwie soków dla dzieci w przypadku batonów.

Sklepy małoformatowe do 300 m2 obejmują: małe sklepy spożywcze do 40 m2, średnie sklepy spożywcze 41-100 m2, duże sklepy spożywcze 101-300 m2, specjalistyczne sklepy alkoholowe.

Centrum Monitorowania Rynku jest agencją badawczą specjalizującą się w badaniach danych transakcyjnych, które pobiera on-line z reprezentatywnej, ogólnopolskiej próby sklepów spożywczych.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane