PKP otwiera furtkę do potężnych inwestycji komercyjnych. W planach Warszawa i Wrocław

Property News 11 grudnia 2012 12:04

Spółka PKP SA, która w Katowicach i Poznaniu wspólnie z partnerami prywatnymi realizuje inwestycje łączące funkcje komercyjne z dworcowymi oraz szykuje się do uruchomienia takiego projektu na warszawskim Dworcu Zachodnim, ma jeszcze olbrzymi bank ziemi, którego potencjał chce wykorzystać właśnie do takich celów.

- Obiekty dworcowe w Katowicach i Poznaniu zostały już oddane do użytku. Do końca przyszłego roku w obu przypadkach zacznie działać część handlowa - mówi Piotr Ciżkowicz, członek zarządu PKP SA.

W Poznaniu oprócz Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego, które jest realizowane we współpracy z węgierskim TriGranitem, jest jeszcze do zagospodarowania ok. 50 hektarów gruntów, tzw. Wolnych Torów. Większość z nich jest w posiadaniu przewoźnika, a część należy do miasta i prywatnych właścicieli.

- To gigantyczna inwestycja, którą trzeba rozłożyć na wiele etapów i lat. Może tu jednak powstać nowa dzielnica Poznania, którą trzeba odpowiednio zaplanować koncepcyjnie. Takie rozmowy z władzami Poznania są już prowadzone - zapewnia Piotr Ciżkowicz.

W Warszawie, na terenie Dworca Zachodniego, PKP wspólnie ze słowackim deweloperem HB Reavis będzie budować nowy dworzec oraz kompleks biurowy.

To jednak to tylko część potencjału, jaki niesie ze sobą bank ziemi kolejowej spółki. - Widzimy potencjał dla ok. 150 hektarów gruntów, które można jeszcze zagospodarować w partnerstwie z inwestorami prywatnymi. Są to tereny zaczynające się w okolicach Placu Zawiszy i kończące na Odolanach. Będą to inwestycje ukierunkowane głównie na funkcje mieszkaniowe i biurowe. W tym przypadku chodzi również o wybudowanie zupełnie nowej części miasta, która obecnie leży odłogiem - dodaje przedstawiciel PKP SA.

Nie lada gratką dla deweloperów działających na rynku powierzchni biurowych mogą okazać się tereny bezpośrednio przy Pałacu Kultury, w okolicach dworców Centralnego i Śródmieście. - Ta lokalizacja ma olbrzymi potencjał do przebudowy Dworca Śródmieście oraz Dworca Centralnego i połączenia ich z metrem. Na dworcami mogłaby powstać zabudowa biurowa - uzupełnia Ciżkowicz.

Tego typu przedsięwzięcia planowane są w całej Polsce. - Zbliżony w założeniach projekt, ale na zdecydowanie mniejszą skalę, prowadzimy aktualnie w Sopocie. Wspólnie z miastem powstaje inwestycja, w wyniku której zostaną stworzone nowy dworzec kolejowy oraz obiekt hotelowo-biurowy - wylicza.

Dodaje, że podobne projekty rozpoczynane są także w Gdańsku - w obrębie zabytkowego dworca Gdańsk Główny oraz w okolicach dworca Gdańsk Wrzesz. - Bardzo duże możliwości widzimy też w Gdyni - wymienia członek zarządu PKP SA.

Wśród ciekawych lokalizacji wymienia także okolice dawnego Dworca Wrocław Świebodzki, gdzie spółka ma jeszcze kilkadziesiąt hektarów do zagospodarowania w pobliżu niedziałającej linii kolejowej. - Zgodnie z zapewnieniami marszałka województwa, trwają prace związane z ewentualnym przywróceniem funkcji kolejowych w tej lokalizacji, a wtedy do zagospodarowania będzie znowu kilkadziesiąt hektarów praktycznie w centrum miasta - podkreśla.

Jak zapewnia, taka sytuacja dotyczy także innych, mniejszych miast Polski.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane