REKLAMA
REKLAMA

PMR: Rynek spożywczy w Polsce urośnie o 2,5 proc.

Autor: PMR 7 grudnia 2012 10:18

PMR: Rynek spożywczy w Polsce urośnie o 2,5 proc.

Rynek artykułów spożywczych w Polsce w 2012 r. osiągnie wartość ponad 230 mld zł, co oznacza wzrost o 2,5 proc. w stosunku do roku poprzedniego - wynika z szacunków firmy PMR. Dodano, że wzrost jest generowany przede wszystkim w segmencie dyskontów.

REKLAMA
Jak wynika z najnowszego raportu PMR pt. "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2012. (...)". Wzrost ten jest przede wszystkim generowany w segmencie dyskontów, w którym działają takie sieci Biedronka, Lidl, Netto i Aldi, a jednym z istotnych czynników generujących wzrost rynku nadal pozostają rosnące ceny.

Sytuacja na rynku pracy oraz zwalniająca gospodarka nie zachęcają do zwiększania konsumpcji. W dodatku koszty życia, w tym ceny żywności nadal rosną, co przekłada się na stagnację realnych dochodów konsumentów, a tym samym kontynuację tendencji do racjonalnego wydawania posiadanych środków.

- W naszych badaniach przeprowadzonych we wrześniu 2012 r., ponad 70 proc. respondentów subiektywnie określiło swoje wydatki na żywność jako wyższe niż w roku poprzednim. Za tym wzrostem w dużej mierze kryje się nadal odczuwany wzrost cen, stąd gospodarstwa domowe podejmują wiele działań mających niwelować jego wpływ. Najwięcej, 23 proc. badanych wskazało, że w stosunku do poprzedniego roku starają się kupować tyle samo, ale zwracając większą uwagę na ceny. Ale co ciekawe, w 2012 r. ponad połowa respondentów nie zmieniła znacząco swoich zwyczajów kupowania produktów spożywczych, które wypracowali w latach poprzednich - wyjaśnia opisuje Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.

Kolejny rok w spożywczym handlu detalicznym upłynął pod znakiem dyskontów, które są obecnie najsilniejszym segmentem wśród wielkopowierzchniowych sklepów spożywczych, a dzięki rozkręconej ekspansji, zmianom w strategiach oraz kosztownym kampaniom reklamowym ich nasycenie i popularność w Polsce wzrasta. Ich udział w rynku sięga 17 proc. według wstępnych szacunków PMR za 2012 rok, a na milion mieszkańców przypada już prawie 80 sklepów dyskontowych. W ciągu ostatnich pięciu lat ich liczba wzrosła o blisko 80 proc., do niemal 3 tysięcy placówek, a udziały rynkowe sieci dyskontowych w tym okresie podwoiły się.

W średniookresowej perspektywie dyskonty pozostaną wiodącym pod względem tempa rozwoju segmentem rynku. Prognozy wskazują, że za trzy lata będzie działać ok. 4 tysiące dyskontów, czyli ponad 100 na milion Polaków, które mogą odpowiadać już za prawie czwartą część rynku spożywczego.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA