Poczta Polska chce mieć co najmniej 20 proc. rynku paczkowo-kurierskiego do 2020 roku

Autor: wyborcza.biz za ISBNews 16 października 2014 14:48

Pocztex chce utrzymać w tym roku wzrost przychodów na poziomie 50-60 proc. r/r w ramach wzrostu organicznego, ale gdyby Poczta Polska mogła przejąć inną spółkę działającą w segmencie kurierskim, to z pewnością byłaby zainteresowana rozważeniem akwizycji, poinformował agencję ISBnews członek zarządu PP Janusz Wojtas. Spółka planuje osiągnięcie blisko 250 mln zł przychodów w tym roku.

Po dobrym 2013 roku, w którym Pocztex zanotował wzrost obrotów o około 50% r/r, Poczta liczy na dalszy dynamiczny wzrost przychodów z usług kurierskich. Jak poinformował Wojtas, dynamika wzrostu po 8 miesiącach tego roku wyniosła prawie 50%. Poczta liczy, że w całym roku ten wzrost sięgnie minimum 60% r/r, bo każdy kolejny miesiąc daje przyspieszenie, a przed nami jeszcze sezon świąteczny.

Spółka planuje osiągnięcie blisko 250 mln zł przychodów w tym roku. "Jeżeli w przyszłym roku udałoby się takie tempo utrzymać, to przy rynku e-commerce rosnącym o ok. 20% rocznie byłbym zadowolony" - powiedział Wojtas.

Poczta zakończyła w czerwcu pierwszą odsłonę swojej oferty parasolowej dla e-handlu i nadal rozwija platformę cyfrowych usług pocztowych Envelo. Druga odsłona będzie na przełomie tego i przyszłego roku. Trzecia to czwarty kwartał przyszłego roku - wówczas Poczta powinna już być gotowa z pełną ofertą dla e-commerce.

Do 2011 r. Poczta traciła udziały rynkowe - wolumeny paczkowe spadały tak, że w połowie 2011 roku jej udział wynosił 15%. Obecnie Poczta ma 17% rynku paczkowego. Największy gracz na rynku - DPD, który połączył się z Siódemką ma ok. 40%. Wojtas powiedział, że celem Poczty jest wzrost udziału w rynku, ale ważniejszy jest dynamiczny wzrost skali obrotów i dochodu z tej działalności. Poczta Polska chce mieć co najmniej 20 proc. rynku paczkowo-kurierskiego do 2020 roku.

"Naszym celem jest także wzrost udziału, ale to cel pośredni. Rynek e-commerce rośnie dynamicznie - ponad 20% rocznie - i będzie dalej rósł dynamicznie, ale ten tort jest tak duży, że każdy się wyżywi . Każde 20% wzrostu to jest ok 1 mld zł obrotów" - wskazał członek zarządu PP.

W ub. roku w ramach całego obszaru paczkowego Poczty wolumen wzrósł o 11%, w tym roku - o 12,5%. Jednak, jak podkreślił Wojtas, część obrotu paczkowego to okolicznościowe paczki wysyłane przez klientów indywidualnych (tzw. obrót rodzinny) i w tym segmencie nie obserwuje się tendencji wzrostowej. To oznacza, że pozostały obszar, czyli m.in. e-commerce musi rosnąć 2 razy szybciej niż rynek.

Przychody grupy Poczty Polskiej wyniosły 6,509 mld zł w 2013 r., a wynik netto sięgnął 44 mln zł (spadek odpowiednio o 3,4% i 60% r/r). W ujęciu porównywalnym (bez inwestycji w kapitał ludzki wysokości 112 mln zł), wynik netto wyniósł 127 mln zł (wzrost o 15% r/r).


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane