PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy obawiają się sprzedaży zagranicznej w kredycie kupieckim

Autor: www.dlahandlu.pl 9 czerwca 2016 12:09

Atradius opublikował właśnie Barometr Praktyk Płatniczych poświęcony po raz pierwszy w całości Polsce. Jego wyniki jednoznacznie pokazują to, że Polacy pozostają nieufni – jedynie 35,0 proc. wszystkich transakcji B2B jest realizowanych z odroczonym terminem płatności. Aż 4 na 5 badanych przyznaje, że w ubiegłym roku choć raz musiało sobie radzić z opóźnieniem płatności ze strony kontrahenta.

REKLAMA

Respondenci badania w Polsce preferują realizację transakcji w gotówce, ze względu na ograniczanie ryzyka wydłużonego oczekiwania na zapłatę. Zaledwie 35,0 proc. łącznej wartości sprzedaży odbywa się tutaj na kredyt. Co prawda, wynik ten uległ nieznacznej poprawie względem ubiegłego roku (28,0 proc.), jednak nadal, na tle innych badanych krajów Europy Wschodniej (40,0 proc.) plasuje on Polskę poniżej średniej. Polski przedsiębiorca chętniej dokonuje sprzedaży z odroczonym terminem płatności, w przypadku transakcji krajowej (38,0 proc.), aniżeli zagranicznej (30,0 proc.).

Co ciekawe, polscy respondenci Barometru Praktyk Płatniczych, wyraźnie obawiają się sprzedaży zagranicznej w kredycie kupieckim. Podczas gdy to właśnie krajowi (37,0 proc.) kontrahenci płacą po wyznaczonym na fakturze terminie częściej aniżeli zagraniczni (31,0 proc.). Niepokoić może fakt, że w ubiegłym roku aż 85,0 proc. badanych zetknęło się z brakiem płatności faktury na czas. Odsetek ten jest bardzo wysoki, aczkolwiek porównywalny z innymi krajami Europy Wschodniej. Opóźnienia w płatności faktur odzwierciedla współczynnik spłaty należności (tzw. DSO). Jest on tutaj rekordowo wysoki i wynosi 71 dni. Jest to znacznie powyżej średniej dla całego regionu Europy Wschodniej (57 dni).  Paradoksalnie wynik ten pozostaje i tak o 9 dni krótszy niż w ub.r.

Termin płatności dla krajowych transakcji wynosi średnio 25 dni licząc od daty wystawienia faktury. Wynik ten jest niższy od średnich wartości dla Europy Wschodniej (30 dni) i jednym z najkrótszych w całym regionie. Z kolei dla zagranicznych faktur liczba ta wynosi już 30 dni. O ile termin regulowania zaległości krajowych nie uległ zmianie, tyle dla zagranicznych kontrahentów wzrósł on o 2 dni. Co może sugerować, że z roku na rok, choć wciąż powoli, Polacy bardziej przekonują się do sprzedaży w kredycie kupieckim. Niemniej, wg. Barometru Praktyk Płatniczych, sprzedający czekał średnio o miesiąc dłużej od daty wymagalności płatności w przypadku krajowej transakcji, a 3 tygodnie w przypadku zagranicznej.

Najczęściej wymienianym powodem opóźnień jest problem z płynnością (65,0 proc. badanych). W drugiej kolejności badani zaznaczali płatności po terminie jako celowe wykorzystywanie zaległych faktur przez klientów dla własnej korzyści finansowej (39,0 proc.). Z kolei przy transakcjach zagranicznych brak płatności na czas powodowany jest poprzez skomplikowane procedury płatnicze (26,0 proc.).

Odsetek nieściągalnych należności wśród polskich przedsiębiorców pozostaje podobny do ubiegłorocznego – 1,2 proc. Ponad 54,0 proc. respondentów w kraju (tyle samo co w całej Europie Wschodniej) podawało, że przyczyną zupełnego braku zapłaty było bankructwo lub zakończenie działalności.

 

 

 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 15852

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA