REKLAMA
REKLAMA

Polska coraz mniej atrakcyjna dla zagranicznych sieci handlowych

Autor: CBRE 24 listopada 2011 15:11

Polska coraz mniej atrakcyjna dla zagranicznych sieci handlowych

Blisko trzy czwarte spośród międzynarodowych detalistów (71 proc.) planuje otwarcie ponad pięciu sklepów w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki (EMEA) przed końcem 2012 roku., przy czym 20 proc. firm ma zamiar otworzyć przed końcem przyszłego roku 40 i więcej sklepów - w 2011 roku było to 18 proc. ogółu detalistów - wynika z raportu CBRE.

REKLAMA

Na czele rankingu krajów wybieranych przez sieci handlowe jako cel ekspansji po raz pierwszy znalazły się Włochy, które w zeszłym roku zajmowały ósmą pozycję. Za Włochami uplasowały się Niemcy, Rosja, Hiszpania i Francja - jest to pięć krajów najchętniej wybieranych jako rynki zbytu na rok 2012. Ponad 30% wszystkich detalistów planuje prowadzić sprzedaż w każdym z tych państw. Polska znalazła się na 10 miejscu (w zeszłym roku zajmowała 2 pozycję). 26% badanych sieci handlowych planuje ekspansję w naszym kraju.

W ostatnich latach sieci handlowe skupiały swoją uwagę na Niemczech, Wielkiej Brytanii, Francji i Hiszpanii, ale teraz wielu z nich poszukuje nowych możliwości.

Chociaż sieci handlowe zorientowane są na wiele różnych rynków docelowych, to nadal starają się zminimalizować ryzyko. Ponad połowa z nich (52%) planuje otworzyć sklepy w nowych miastach, ale na rynkach, na których są już obecni - podobny odsetek odnotowano w zeszłym roku. Wzrosła też liczba detalistów zamierzających otworzyć dodatkowe sklepy w miastach, w których prowadzą już działalność - z 9% w roku ubiegłym do 17% w tym roku - co potwierdza, że firmy skupiają się rynkach, które najlepiej znają. Pomimo tej powściągliwości, prawie jedna trzecia detalistów (30%) ma zamiar wkroczyć w 2012 roku na nowe rynki - podobny odsetek wykazało ubiegłoroczne badanie.

Sprzedaż internetowa nadal zajmuje ważne miejsce w planach detalistów. Chociaż podejście wielokanałowe jest najlepszą metodą na maksymalne zwiększenie potencjału sprzedażowego, to w najbliższych latach najszybciej rozwijać się będą właśnie internetowe platformy handlowe - trzy czwarte wszystkich detalistów planuje zwiększyć swoją zdolność transakcyjną w 2012 roku. Badania CBRE wykazują, że 43% sprzedawców detalicznych planuje w przyszłym roku znacząco poszerzyć swoją ofertę produktów dostępnych w sieci, a 28% zamierza istotnie zwiększyć zasięg geograficzny swojej zdolności transakcyjnej.

- Spadek pozycji Polski w rankingu jest związany z brakiem dostępnej nowoczesnej powierzchni handlowej. Dokładnie tak jak przewidywaliśmy rok temu - plany deweloperów centrów handlowych nadal są ograniczone i znacznie wpłynęły na zmianę planów ekspansji sieci handlowych na niektórych rynkach. Podkreślaliśmy - jeżeli nie będzie dramatycznej zmiany w podaży nowej powierzchni handlowej, nowe sieci pragnące wejść na nasz rynek będą miały ograniczone możliwości wyboru. I tak dokładnie się stało. Obecnie jest w budowie ponad milion metrów kwadratowych nowoczesnych centrów handlowych różnych formatów i mamy nadzieję, że to znacznie polepszy naszą sytuację i dostępność powierzchni zarówno dla nowych jak i istniejących na polskim rynku sieci handlowych - powiedziała Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CBRE.

  • Jaca 2011-11-24 18:11:21

    fora ze dwora

  • wokulski 2011-11-24 15:21:35

    to dobrze niech zagraniczne sieci handlowe ewakułują sie z Polski....

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA