REKLAMA
REKLAMA

Polska Izba Makaronu prosi sieci handlowe o możliwość renegocjacji zawartych kontraktów

Autor: portalspozywczy.pl 3 września 2012 14:34

Polska Izba Makaronu, organizacja zrzeszająca producentów makaronu, wystąpiła do 20 największych, działających w Polsce sieci detalicznych i dystrybutorów z apelem „o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu". Inicjatywa ma związek z drastycznym wzrostem kosztów wytworzenia makaronu z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

REKLAMA
"Głównym czynnikiem wpływającym na coraz niższą rentowność wręcz nieopłacalność produkcji makaronu, jest zauważalny wzrost cen zbóż na rynkach kontraktów terminowych, zmniejszająca się podaż pszenicy (wyczerpanie zapasów) i coraz gorsze prognozy zbiorów zbóż w 2012 roku na całym świecie, co z kolei pociąga za sobą stały skokowy wzrost cen mąki makaronowej proponowanej naszym producentom przez młyny krajowe i zagraniczne." - informuje w liście do sieci handlowych Marek Dąbrowski, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Makaronu.

Jak informuje Marek Dąbrowski "wynika to z niekorzystnych warunków pogodowych, wymarznięcia dużych areałów pszenicy ozimej w Polsce oraz w ościennych krajach. Po doniesieniach o największej od 1956 roku suszy w USA, prognozy tegorocznych zbiorów w tym kraju zostały znacznie obniżone. Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) przewiduje że tegoroczne zbiory będą niższe od ubiegłorocznych o około 10 proc."

"Koszty zakupu mąki z pszenicy zwyczajnej wzrosły od czerwca bieżącego roku o około 7-10 proc. Przewidywany jest wzrost cen o kolejne 10-20 proc. w miesiącu sierpniu i co najmniej ich utrzymanie w całym sezonie 2012/2013. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku mąki z pszenicy durum." - wyjaśnia wiceprezes PIM.

Jak dodaje "istotnymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów produkcji makaronu są także dynamiczne podwyżki cen paliw, opakowań z folii polipropylenowej i polietylenowej wytwarzanej z surowców ropopochodnych, kartonów oraz bardzo duża podwyżka cen jaj."

"Biorąc pod uwagę fakt, że koszty surowcowe stanowią ponad 60 proc. kosztu wytworzenia 1 kg makaronu, a standardowe marże polskich producentów makaronu w segmencie private label oscylują na poziomie od 0,5 do 2 proc., tak drastyczne wzrosty kosztów produkcji powodują, że producenci wykazują ujemne wyniki finansowe, co doprowadzi do likwidacji mniejszych przedsiębiorstw i negatywnie wpłynie na konkurencyjność rynku." - wyjaśnia w liście Marek Dąbrowski.

Dlatego też Polska Izba Makaronu występuje do sieci handlowych i firm dystrybucyjnych "z apelem o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu, licząc na konstruktywne i partnerskie podejście do naszych problemów."

"Mamy świadomość - pisze Marek Dąbrowski -, że w obecnej sytuacji gospodarczej, przy wysokiej konkurencji w segmencie sprzedaży detalicznej wzrosty cen produktów nie są mile widzialne i wielu producentów makaronu, którzy próbowali renegocjować ceny sprzedaży produktów, nie otrzymało akceptacji ze strony sieci handlowych."

I dodaje: "Uważamy, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga zainteresowania nią szerszego kręgu podmiotów w tym media zajmujące się problematyką handlu i rolnictwa, aby skutecznie zniwelować zagrożenie i doprowadzić do uelastycznienia cen sprzedaży makaronu."


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12554

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA