Polska Izba Makaronu prosi sieci handlowe o możliwość renegocjacji zawartych kontraktów

Autor: portalspozywczy.pl 3 września 2012 14:34

Polska Izba Makaronu, organizacja zrzeszająca producentów makaronu, wystąpiła do 20 największych, działających w Polsce sieci detalicznych i dystrybutorów z apelem „o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu". Inicjatywa ma związek z drastycznym wzrostem kosztów wytworzenia makaronu z jakim mamy do czynienia w ciągu ostatnich kilku miesięcy.

"Głównym czynnikiem wpływającym na coraz niższą rentowność wręcz nieopłacalność produkcji makaronu, jest zauważalny wzrost cen zbóż na rynkach kontraktów terminowych, zmniejszająca się podaż pszenicy (wyczerpanie zapasów) i coraz gorsze prognozy zbiorów zbóż w 2012 roku na całym świecie, co z kolei pociąga za sobą stały skokowy wzrost cen mąki makaronowej proponowanej naszym producentom przez młyny krajowe i zagraniczne." - informuje w liście do sieci handlowych Marek Dąbrowski, wiceprezes zarządu Polskiej Izby Makaronu.

Jak informuje Marek Dąbrowski "wynika to z niekorzystnych warunków pogodowych, wymarznięcia dużych areałów pszenicy ozimej w Polsce oraz w ościennych krajach. Po doniesieniach o największej od 1956 roku suszy w USA, prognozy tegorocznych zbiorów w tym kraju zostały znacznie obniżone. Międzynarodowa Rada Zbożowa (IGC) przewiduje że tegoroczne zbiory będą niższe od ubiegłorocznych o około 10 proc."

"Koszty zakupu mąki z pszenicy zwyczajnej wzrosły od czerwca bieżącego roku o około 7-10 proc. Przewidywany jest wzrost cen o kolejne 10-20 proc. w miesiącu sierpniu i co najmniej ich utrzymanie w całym sezonie 2012/2013. Z podobną sytuacją mamy do czynienia w przypadku mąki z pszenicy durum." - wyjaśnia wiceprezes PIM.

Jak dodaje "istotnymi czynnikami powodującymi wzrost kosztów produkcji makaronu są także dynamiczne podwyżki cen paliw, opakowań z folii polipropylenowej i polietylenowej wytwarzanej z surowców ropopochodnych, kartonów oraz bardzo duża podwyżka cen jaj."

"Biorąc pod uwagę fakt, że koszty surowcowe stanowią ponad 60 proc. kosztu wytworzenia 1 kg makaronu, a standardowe marże polskich producentów makaronu w segmencie private label oscylują na poziomie od 0,5 do 2 proc., tak drastyczne wzrosty kosztów produkcji powodują, że producenci wykazują ujemne wyniki finansowe, co doprowadzi do likwidacji mniejszych przedsiębiorstw i negatywnie wpłynie na konkurencyjność rynku." - wyjaśnia w liście Marek Dąbrowski.

Dlatego też Polska Izba Makaronu występuje do sieci handlowych i firm dystrybucyjnych "z apelem o zrozumienie i umożliwienie renegocjacji zawartych kontraktów z producentami makaronu, licząc na konstruktywne i partnerskie podejście do naszych problemów."

"Mamy świadomość - pisze Marek Dąbrowski -, że w obecnej sytuacji gospodarczej, przy wysokiej konkurencji w segmencie sprzedaży detalicznej wzrosty cen produktów nie są mile widzialne i wielu producentów makaronu, którzy próbowali renegocjować ceny sprzedaży produktów, nie otrzymało akceptacji ze strony sieci handlowych."

I dodaje: "Uważamy, że sytuacja jest bardzo poważna i wymaga zainteresowania nią szerszego kręgu podmiotów w tym media zajmujące się problematyką handlu i rolnictwa, aby skutecznie zniwelować zagrożenie i doprowadzić do uelastycznienia cen sprzedaży makaronu."

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10682

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane