Polski rynek nieruchomości handlowych wzbogacił się o 115 tys. mkw. nowej powierzchni

Autor: www.dlahandlu.pl 8 lipca 2016 14:08

Na koniec I półrocza 2016 całkowita podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wyniosła 13,07 miliona mkw. w ramach takich formatów jak: centra handlowe – 9,3 mln mkw. (71%), parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe – 3,57 mln mkw. (27%) oraz centra wyprzedażowe – 0,21 mln mkw. (2%).

- Łącznie, w I półroczu polski rynek nieruchomości handlowych wzbogacił się o 115 800 mkw. nowej powierzchni. Największe centra handlowe oddane do użytku od początku roku to Galeria Glogovia w Głogowie i Galeria Karuzela we Wrześni - wylicza Anna Bartoszewicz-Wnuk, Dyrektor Działu Badań Rynku i Doradztwa, JLL.

W II kw. 2016 r. rynek urósł o ok. 91 300 mkw., a do użytku oddano Galerię Karuzela (12 000 mkw.) we Wrześni, Galerię Awangarda (6 000 mkw.) w Bartoszycach, Galerię Zaspa (8 800 mkw.) w Gdańsku czy rozbudowy Moreny (+6 000 mkw.) i Auchan (+3 000 mkw.), również w Gdańsku. Dodatkowo, otwarto trzy sklepy budowlane Leroy Merlin (ok. 39 000 mkw.) we Wrocławiu, Jeleniej Górze i Koninie, sklep Agata Meble (10 000 mkw.) w Częstochowie oraz park handlowy przy Galerii Leszno (6 500 mkw.) w Lesznie.

W tym samym czasie, w związku z wygaśnięciem umowy z operatorem spożywczym (Real) po raz pierwszy w Polsce zamknięto centrum handlowe - CH Sosnowiec (16 700 mkw.).

Ponad 610 000 mkw. nowej powierzchni handlowej w ramach wszystkich formatów jest w budowie, z czego połowa oczekiwana jest jeszcze w tym roku.

 65% tegorocznej nowej powierzchni w ramach centrów handlowych już oddanej do użytku lub przewidywanej do ukończenia w II półroczu przypada na główne aglomeracje, a 35% - na miasta poniżej 100 000 mieszkańców. Wraz ze starzeniem się istniejących centrów handlowych, rośnie liczba obiektów poddawanych modernizacji i/ lub rozbudowie. Jednym z ostatnich tego typu przykładów jest centrum handlowe Galeria Zaspa w Gdańsku, zmodernizowane i ponownie otwarte w II kw.

- Polski rynek, z uwagi na swoją wielkość, wciąż jest atrakcyjnym miejscem do ekspansji dla zagranicznych sieci. W II kw. 2016 r. swój pierwszy monobrandowy salon otworzył amerykański U.S. Polo Assn. Z kolei, globalny gigant odzieżowy Hennes & Mauritz zapowiedział uruchomienie w grudniu 2016 r. pierwszego w Polsce sklepu & Other Stories. Pod koniec roku planowane są również otwarcia pierwszych monobrandowych butików marki Steve Madden - wymienia Mariusz Czerwiak, Dyrektor w Dziale Wynajmu Powierzchni Handlowych, JLL.

W tym samym czasie francuska marka Celio, zgodnie ze swoją międzynarodową strategią, zamknęła sklepy w Polsce. 

- Rynek handlowy w Polsce czekają w najbliższych miesiącach zmiany legislacyjne. Oczekuje się, że jesienią wejdzie w życie podatek od handlu, obciążający przychód ze sprzedaży detalicznej (bez VAT). Projekt nie przewiduje opodatkowania sprzedaży dokonywanej przez internet. Bazując na informacjach rządowych, podatek będzie dotyczyć ok. 100 głównych sieci działających w Polsce - informuje Anna Bartoszewicz-Wnuk.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12608

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane