Polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami

FERNPARTNERS 15 lipca 2013 09:19

Polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami

Strategie cenowe stały się jednym z kluczowych obszarów w handlu i sprzedażą produktów FMCG. Saturacja rynku, wojny cenowe, niska rentowność sprzedaży - to tylko niektóre z przyczyn, dla których zarządzanie cenami stało się tak istotne. Na podstawie naszego doświadczenia w branży mogę powiedzieć, że polski rynek wciąż uczy się efektywnego zarządzania cenami. Z powodu braku kompetencji i doświadczenia, wielu producentów i dystrybutorów FMCG ucząc się na własnych błędach, płaci za tą naukę wysoką cenę w postaci niskich zysków.

Dziś wszyscy chcą dziś być „najtańsi". Tylko jak to zrobić? : Każdy hipermarket ma swoją taktykę na prowadzenie polityki niskich cen. Istnieją dwie zasadnicze strategie
1. co dzień niska cena (EveryDay Low Prices - w skrócie EDLP),
2. cena wysoka, lecz często obniżana (High-Low Prices - w skrócie Hi-Lo).
EDLP, polega na konsekwentnym utrzymaniu cen na niskim poziomie i przyjęciu polityki niestosowania dodatkowych obniżek. W przypadku Hi-Lo, ceny są zmieniane (promocje cenowe) częściej. Licząc w ten sposób na zwrócenie uwagi konsumentów, zwłaszcza tych których charakteryzuje duża wrażliwość na cenę.

Główne zalety EDLP to:
• wyeliminowanie niepewności konsumenta co do wysokości ceny zarówno dziś jak i w przyszłości („nie ma sesnu czekać na promocję, bo jej nie będzie")
• wzrost wiarygodności detalisty - jako konsekwentnie stosującego przejrzyste zasady ustalania cen,
• większa prostota i spójność procesu ustalania cen,
• relatywna redukcja kosztów logistycznych w związku z mniejszą zmiennością popytu,
• konsekwencja w formułowaniu komunikatu marketingowego
Sprzedawcy stosują strategię Hi-Lo, z trzech głównych powodów:
• Trudność w efektywnej polityce EDLP. Łatwiej jest co jakiś czas zrobć kampanie „-x% na wybrany asortyment" licząc na wzrost sprzedaży, który zrekompensuje obniżkę ceny
• Ograniczenia konsumentów w porównywaniu cen poszczególnych produktów- (choć Polacy cechują się bardzo wysoką świadomością cen a dodatkowo Internet, porównywarki cen, fora internetowe, specjalne aplikacje na telefony komórkowe dodatkowo ułatwiają porównanie cen),
• Duża część zakupów jest powodowana impulsem. Promocja to świetny impuls zakupowy


Pytanie, które się nasuwa - która ze strategii jest bardziej efektywna? -Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że obie mogą być zastosowane z powodzeniem - pod jednym warunkiem. Najważniejsze jest konsekwentne i efektywne wdrożenie na poziomie operacyjnym - pojedynczego sklepu, produktu etc.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Marta 2013-07-22 14:59:00

    Ja mam z góry ustalone ceny danego produktu. I nawet jeśli byla wysoka cena potem obniżona ale przekracza cenę jaką moge dac rezygnuje z zakupu. Nie łapię się na takie pseudo obniżki. W ciągu dwóch miesiecy u nie kupiłam nic z drobiu. Filety z kurczaka za drogie. A cena jaką oferowalo Tesco tym bardziej jest nie do przyjęcia. W Ubojni także było drożej . Jeden miesiąc odpusciłam zakup mięsa. Bazowallam na jajach ,które kupuje tanio hurtowo. jajka świeże i na bazie jaj można wyczarować fajne jedzenie.

  • Darek_war 2013-07-17 23:55:23

    To prawda że często ceny są zmieniane,ato w górę, a to w dół.Szkoda żę sieci nie mają bazy danych, gdzie można by było sprawdzać cenę i porównywać z innymi. Ja tak często robię, że kupuję w internecie na frisco.pl Ale jak jestem gdzieś autem to wyciagam telefon i porównuję tam ceny.

  • Gustaw 2013-07-15 11:32:37

    Jakby sieci potrafily zarzadać cenami, to wszystkim byloby latwiej. I producentom ale rowniez konsumentom!!!

    Problem to brak wiedzy i kompetencji

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10546

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane