Polskie produkty na półkach: Biedronka 68 proc., a Lidl 19 proc.

Autor: dlahandlu.pl 26 sierpnia 2015 09:18

Polskie produkty na półkach: Biedronka 68 proc., a Lidl 19 proc. Zestawienie asortymentu z kodem "590" w Lidlu i Biedronce wykonane przez ABR Sesta

W Biedronce 68 proc. asortymentu dostępnego w kategoriach FMCG (dóbr szybko zbywalnych) to asortyment wyprodukowany w Polsce. Z 2187 produktów dostępnych w tej sieci1495 artykułów miało kod EAN rozpoczynający się od prefiksu 590, wskazującego na polskie pochodzenie. W przypadku sieci Lidl takich produktów jest 19 proc., czyli na 1922 produkty dostępne w Lidlu 357 artykułów było opatrzonych kodem rozpoczynającym się na 590 – wynika z danych zebranych przez agencję badawczą ABR Sesta, przesłanych do redakcji dla handlu.pl

Z badań przeprowadzonych przez Stowarzyszenie PEMI w 2014 r. wynika, że dla połowy Polaków istotny jest kraj pochodzenia produktu i są skłonni zapłacić więcej, jeśli ten kraj to Polska. Dla porównania w 2005 r. informacja o pochodzeniu produktu ważna była tylko dla 5% naszych rodaków wynika z badania agencji Demo Effective Launching. Dlatego sieci od jakiegoś czasu podkreślają w kampaniach reklamowych lokalne pochodzenie sprzedawanych w swoich sklepach produktów. Biedronka deklaruje, że współpracuje 500 polskimi dostawcami, a 90 proc. produktów oferowanych przez sieć powstało w Polsce. Z kolei Lidl w maju 2015 roku, aby podkreślić obecność krajowego asortymentu na swoich półkach zorganizował tydzień polski w ramach akcji tygodnie tematyczne. W ofercie znalazły się wówczas m.in. ogórki kwaszone (Ryneczek Lidla), śledz po wiejsku (Nautica), czekolady E.Wedel, Olej Kujawski, jogurty naturalne i kefiry (Pilos) oraz produkty kosmetyczne Bielenda, Soraya oraz Ziaja.

Aby wiarygodnie przedstawić dane dotyczące oferty sieci należy wyjaśnić kwestię kodu EAN, który stał się podstawą niniejszego zestawienia. Jak tłumaczy Dominik Kupisz z Instytutu Logistyki i Magazynowania firmy które rejestrują się w każdej z lokalnych organizacji GS1 otrzymują numer poprzedzony 2 lub 3 cyfrowym prefiksem. Dla Polski ten prefiks to 590. Jednak ze względu na swobodę przepływu gospodarczego może dochodzić do sytuacji, że ta sama marka, np. produkt firmy międzynarodowej jest zarejestrowany w kilku państwach i ma wydane prefiksy charakterystyczne dla kilku krajów, w tym Polski. Potwierdzenia informacji, czy produkt został wyprodukowany bądź zapakowany w Polsce, a właścicielem firmy lub marki jest polski przedsiębiorca należy dodatkowo szukać w opisie na etykiecie. Zaznaczenia wymaga także fakt, że Lidl produkty marki własnej znakuje kodami 8 cyfrowymi z liczbą „20” na początku, a nie kodami przypisanymi do konkretnych państw, stąd ustalenie gdzie produkt został fizycznie wyprodukowany jest kłopotliwe. Czasami pomocne mogą być numery partii lub numery weterynaryjne, określające w którym zakładzie miała miejsce produkcja” – wyjaśnia ekspert.

  • Rafał 2015-08-26 15:36:04

    Dlatego mniejszym złem jest Biedronka niż Lidl.

  • herbatnik 2015-08-26 14:11:18

    Rozwój formatów Biedronka-Lidl- Kaufland to śmierć połowy polskich firm spożywczych w perspektywie 3-5 lat. Już dziś wiele firm żyje tylko z eksportu a nie jest to solidnym fundamentem..

  • klop 2015-08-26 10:49:58

    Jak zaimportuję coś z Chin i zapakuję dla Biedry to też swój kod dam 590.

    Z kolei jak polska firma robi dla Lidla to drukuje ich kod na całą Europę.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12608

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane