REKLAMA
REKLAMA

Poradnik: 6 sposobów dzięki którym sieci zwiększają wartość koszyka zakupowego

FERNPARTNERS 22 grudnia 2014 14:20

Poradnik: 6 sposobów dzięki którym sieci zwiększają wartość koszyka zakupowego

Średnia wartość koszyka jest jednym z najczęściej stosowanych wskaźników efektywności sklepu. Oprócz tego, iż jest on bardzo prosty do policzenia (wystarczy podzielić sumę wartości wszystkich paragonów przez ich liczbę), jest również bardzo użyteczny. Stały monitoring średniej wartości koszyka pozwala miedzy innymi ocenić efekt wprowadzonych zmian oraz porównać między sobą różne sklepy w ramach jednej sieci. Naturalne jest to, że czym większe są średnie wydatki tym lepiej, dlatego warto zastanowić się jak można na nie wpłynąć - uważa Maciej Kraus z firmy FernPartners.

REKLAMA

Do podstawowych determinant średniej wartości koszyka należą lokalizacja oraz wielkość hali sprzedaży - czym jest ona większa, tym większe są przeciętne wydatki. Dodatkowo wyróżnia się trzy obszary oddziaływania na wartość zakupów dokonywanych przez klientów: dobór SKU, ich ułożenie w sklepie oraz stymulacja działaniami marketingowymi i akcjami promocyjnymi. Zanim jednak przystąpimy do działania należy zastanowić się jakie nasi klienci mają misje zakupowe - czy są to codzienne, drobne zakupy czy rzadsze, raz na tydzień, mające na celu uzupełnienie zapasów. Następnie warto zanalizować co i jak często kupują oraz jakie kategorie produktowe ze sobą łączą, co pozwoli na wyznaczenie ścieżek zakupowych w sklepie oraz określenie ról poszczególnych kategorii bądź produktów - czy ich funkcją jest przyciągnięcie klientów do sklepu, wygenerowanie obrotu czy masy marży. Posiadając wiedzę na temat potrzeb, które zaspokaja sklep, ról poszczególnych kategorii produktowych oraz zwyczajów zakupowych klientów można przystąpić do działań zwiększających średnią wartość paragonu.

1. Uważny dobór asortymentu
Powinniśmy przyjrzeć się indeksom, które oferujemy pod kątem - czy odpowiadają one na potrzeby naszych klientów, czy potrzebujemy szerokiej póki droższych win, jeżeli nasi klienci szukają tańszych produktów? Decydując się na redukcję asortymentu należy zastanowić się nad tym, czy rezygnować z produktów z niższej, czy z wyższej półki cenowej. Ograniczenie produktów z linii premium może przełożyć się na poprawę wizerunku cenowego w oczach klientów, ale może także skłonić ich do zakupu tańszych odpowiedników, co spowoduje spadek średniej wartości paragonu. Przemyślana optymalizacja asortymentu pozwoli nie tylko na ograniczenie kosztów operacyjnych, ale również przełoży się na łatwość podejmowania decyzji konsumenckich. Jak pokazują eksperymenty, im więcej czasu klient poświęca na poszukiwanie produktu w ramach danej kategorii, tym większa szansa, że zrezygnuje z zakupu. Odpowiednie zarządzanie kategoriami pozwoli na lepsze dobranie asortymentu i tym samym sterowanie zachowaniami konsumenckimi, co przełoży się na znaczne zwiększenie osiąganych marż - nawet o 20 proc.

  • Mis 2014-12-23 14:48:35

    Bardzo fajny, merytorycznie artykuł. Prośba o więcej takich na portalu

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12311

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA