Poradnik: Grywalizacja jako element dodatkowej motywacji handlowców

Autor: Sławomir Łebkowski, Companion 20 maja 2015 09:42

Grywalizacja to projektowanie warunków, które sprzyjają angażowaniu się ludzi w realizację ich celów. Wydawać się może, że gry to zabawa dla dzieci, tymczasem wykorzystuje się je w wielu praktycznych celach m.in. do walki z depresją, czy szybszego powrotu do zdrowia. W przypadku handlowców grywalizacja trafia na bardzo podatny grunt, bo większość handlowców lubi poprawiać swoje wyniki, a często też rywalizować z innymi.

Dodatkowo efektywność ich pracy łatwo jest mierzyć przy pomocy różnego rodzaju wskaźników takich jak: skuteczność wizyt, średnia wartość faktury, liczba stałych klientów itp. Polska jest krajem, w którym przez lata umiejętności sprzedażowe nie były rozwijane, gdyż nie było takiej potrzeby. Towarów było mniej niż kupujących. Teraz sytuacja jest diametralnie inna, ale wciąż brakuje kompetencji. W krajach Europy Zachodniej handlowcy otrzymują certyfikat kwalifikujący do wykonywania tego zawodu. U nas na handlowców często bierze się tych, którzy aplikują, gdyż nie mogą znaleźć pracy w innych, bardziej ich interesujących zawodach. Efektem jest niskiej jakości praca i wizerunek zawodu handlowca. Celem grywalizacji może być zatem zmiana wizerunku profesji handlowca, zwiększenie zainteresowania rozwojem, pomoc w wyrabianiu pozytywnych nawyków i przełamywanie ograniczających przekonań. Wszystko po to, by podnieść motywację, morale i wyniki sprzedażowe, na których tak bardzo zależy producentom i dystrybutorom w czasach, gdy rynek jest już mocno nasycony.

W grywalizacji (zwanej tez gryfikacją, bądź gamifikacją) można sięgać po dowolne elementy stosowane w grach, w celu uatrakcyjnienia czynności, które grywalizujemy. Możemy wykorzystać atrakcyjną fabułę, opowieść, grafikę. Bardzo popularne jest korzystanie z rywalizacji indywidualnej, rywalizacji zespołowej, jak również porównywanie swoich wyników w czasie. Ważne może być kolekcjonowanie punktów, wirtualnej waluty, przechodzenie na wyższy poziom, czy podnoszenie statusu w grze. Obowiązkowym elementem każdej grywalizacji jest informacja zwrotna, dotycząca skutków działań otrzymywana na bieżąco.

Według Instytutu Gartnera około 70 proc. spośród 2000 największych firm świata wdrożyło już przynajmniej jedno rozwiązanie grywalizacyjne. Przewiduje się, że rynek usług grywalizacyjnych do 2018 roku będzie rósł około 67 proc. rok do roku.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10803

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane