Poradnik: Jak dobierać lampy do najpopularniejszych formatów sklepowych?

Autor: dlahandlu.pl 17 listopada 2015 12:56

Poradnik: Jak dobierać lampy do najpopularniejszych formatów sklepowych? fot. Trilux

Norma PN-EN 12464-1 mówi, że w strefie sprzedaży wymagane jest natężenie światła na poziomie 300 lx, a w strefie kasy - 500 lx. Zastrzega jednak, że szczegółowe "wymagania dotyczące natężenia oświetlenia i UGR zależą od rodzaju sklepu".

W wielkopowierzchniowych placówkach rzadko operuje się barwą i natężeniem światła. – Najważniejszym parametrem oświetlenia w dużych sklepach o zróżnicowanym asortymencie jest współczynnik odzwierciedlenia barw. Czynnik ten ma kluczowe znaczenie dla sprawnej identyfikacji przez klientów interesujących ich produktów oraz wyboru konkretnych towarów. W tego typu realizacjach często przekracza wartość Ra 85, a nawet 90 – mówi Maciej Gronert, projektant oświetlenia w firmie TRILUX Polska. – Osoby zarządzające hipermarketami w specyfikacjach warunków oświetleniowych bardzo często wskazują również na konieczność zapewnienia optymalnego światła w alejkach pomiędzy regałami. Wedle wymogów wielu sieci handlowych, natężenie w tym przypadku powinno być utrzymane na poziomie 800, 900, a nawet 1 000 lx. To około trzykrotnie więcej niż przewiduje norma – dodaje ekspert. W związku z wysokimi wewnętrznymi wymaganiami względem intensywności światła, ekonomiczne uzasadnienie znajdują oprawy o dużej wydajności. Coraz częściej wykorzystuje się tu technologię LED, zapewniającą wysoką jakość światła przy niewielkim zapotrzebowaniu energetycznym. Wyjątkami od zasady „ujednolicenia” są stoiska z produktami piekarniczymi, mięsnymi i warzywami. Stosuje się na nich oddzielne oświetlenie ze specjalistycznymi oprawami diodowymi, eksponującymi barwy żywności najbardziej atrakcyjne z punktu widzenia klientów.

Zgoła inne podejście do kwestii oświetlenia wykazują franczyzodawcy i właściciele obiektów, którzy chcą maksymalizować korzyści związane z ekspozycją produktów na stosunkowo niewielkiej powierzchni. – W mniejszych sklepach dużo częściej wykorzystuje się efekt kontrastu. Zamiast zalewać alejki i półki światłem, buduje się różnice natężeń pomiędzy nimi. Same korytarze są tu ciemniejsze niż w marketach, zaakcentowane są natomiast produkty znajdujące się na regałach – mówi Maciej Gronert. – Niezastąpione w uzyskaniu takiego efektu są oprawy o podwójnie asymetrycznym rozsyle światła. W przeciwieństwie do standardowych rozwiązań, dających symetryczny strumień oświetlający podłogę, podwieszone w alejce lampy tego typu nie oświetlają jej samej, ale znajdujące się po obu stronach półki – dodaje projektant oświetlenia TRILUX Polska. Większą wagę przykłada się tu więc do nastroju wywoływanego przez światło i kreowania pozytywnych wrażeń wizualnych. Oprawy diodowe stosuje się tu przede wszystkim ze względu na ich elastyczność oraz możliwość optymalnego dostosowania oświetlenia do specyfiki przestrzeni i produktu. W tego typu zastosowaniach o ich popularności decyduje również niewielki poziom emitowanej temperatury oraz promieniowania UV.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10993

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane