Poradnik: Jak przedsiębiorcy mogą uwiarygodnić swoje e-sklepy?

Autor: pr 23 września 2015 09:38

Według ostatniego raportu Gemiusa 46 proc. polskich internautów nie robi zakupów w sklepach internetowych. Jednym z głównych powodów jest brak wiarygodności e-sprzedawców. Jak handlujący w sieci przedsiębiorcy mogą uwiarygodnić swoje e-sklepy i przekonać dodatkowych konsumentów do zakupów?

Wielu konsumentów docenia duży wybór i niższe ceny produktów w e-sklepach, a także wygodę kupowania, jednak wciąż niemal połowa polskich internautów wykazuje nieufność do zakupów online. Wiarygodność sklepu w sieci ma dla kupujących duże znaczenie. Zauważają to także sami e-przedsiębiorcy. Chcąc wyróżnić się w stosunku do konkurencji oraz zdobyć ich zaufanie, zaczynają interesować się certyfikacją swoich e-biznesów. Jak wygląda proces uzyskania certyfikatu przez e-sklep, jakie są obowiązki przedsiębiorcy z niego wynikające, z jakimi kosztami się to wiąże?

To nie tylko znaczek

Uzyskanie certyfikatu przez e-sklep wiąże się ze spełnieniem przez niego szeregu kryteriów. Certyfikat w żadnym wypadku nie może być jedynie znaczkiem bez znaczenia, który bez problemu może posiadać każdy podmiot gospodarczy. – Dla potencjalnego klienta, który ma wątpliwości czy dokonać zakupu w nieznanym mu e-sklepie jest to znak, że dana firma została sprawdzona przez ekspertów, uzyskała potwierdzenie jakości i wiarygodności, a co za tym idzie jest godna zaufania – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl.

Certyfikacja krok po kroku

Obwarowania w zakresie certyfikacji w dużej mierze opierają się na przepisach prawa oraz tzw. dobrych praktykach i standardach obsługi klienta. Jak wygląda cały proces?

1. Weryfikacja w rejestrach. Firma starająca się o uzyskanie certyfikatu jest weryfikowana pod względem formalno-prawnym w rejestrach np. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) czy Krajowym Rejestrze Sądowym (KRS). Jeśli firma nie widnieje w bazach ani CEIDG ani KRS może to oznaczać, że podmiot został zarejestrowany poza granicami Polski. Wtedy eksperci sięgają po rejestry zagraniczne.

2. Sprawdzanie regulaminu. W okresie przechodzenia procesu certyfikacji  sprawdzane jest, czy e-biznes spełnia kryteria prowadzenia sprzedaży internetowej określone prawem. Eksperci dokonują gruntownego audytu strony e-sklepu. Weryfikowane są zapisy w regulaminach oraz ich zgodność z ustawą konsumencką np. w zakresie zwrotu towaru, reklamacji czy terminu, w którym klient ma możliwość odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Dodatkowo sprawdzane jest to, czy sklep internetowy spełnia wszystkie obowiązki informacyjne np. czy na jego stronie internetowej znajdują się dane adresowe firmy, nazwa organu, który zarejestrował działalność gospodarczą.

  • Jarosław Pączkowski 2015-09-24 13:28:42

    Ja też nie za bardzo ufam sklepom internetowym, bo już wiele razy się "naciąłem". Niestety, ale przez te złe doświadczenia nie potrafię się przełamać i wolę kupować tradycyjnie, choć w sieci jest nie rzadko taniej. Najbardziej przerażają mnie te klauzule niedozwolone, których jest coraz więcej. Regulaminy są niezrozumiałe, więc wolę nie ryzykować. Słyszałem jednak, że lepiej zrobić audyt regulaminu sklepu internetowego, który wykaże czy regulamin jest w 100% legalny, nie zawiera klauzul itp. Radziłbym więc e-sklepom zrobienie go, by poznać niezgodne z prawem punkty itp. Gdyby nie te klauzule, może i bym znowu kupował, ale nie jestem pewien.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12453

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane