REKLAMA
REKLAMA

Poradnik: Jak walczyć z presją cenową

FERNPARTNERS 3 czerwca 2015 09:37

Pomiędzy rokiem 2002 a 2007 producenci dóbr konsumenckich podnieśli ceny o 15% przy czym koszy łącznie wzrosły w tym czasie o 40%. Analitycy szacują, że w efekcie poziom marży skurczył się o 75%.

REKLAMA

O co chodzi?

Wraz ze wzrostem cen surowców oraz ciągłymi zmianami na rynku, sektor produktów CPG musi radzić sobie ze spadającymi zyskami.  Co więcej, analitycy prognozują, że gwałtowne i ciągłe zmiany cen oraz rosnące ryzyko związane z łańcuchem dostaw już w najbliższej przyszłości staną się normą. W rezultacie, firmy produkujące szybko zbywalne towary muszą wdrażać bardziej zaawansowane techniki kontroli kosztów i marży aby dostosować się do nowej rzeczywistości.

Błędne koło wzrostu cen

Od lat zauważamy ciągły, globalny wzrost zapotrzebowania na żywność, energię, surowce i dobra konsumpcyjne. Spowodowane jest to głównie wciąż rosnącą liczbą mieszkańców globu a także intensywnym rozwojem krajów azjatyckich i północnoafrykańskich. Wszystkie te elementy łączą się w  błędne koło ciągłego wzrostu cen (tabela). Już obecnie cena energii jest wysoka a przewiduje się, że wzrośnie ona aż o 60% do 2030 roku. Podobnie sytuacja wygląda jeśli chodzi o surowce. Przykładem są tu soja i kukurydza, wykorzystywane do otrzymywania biopaliwa, co sprawia, że ich cena także wzrasta. Dochodzi do tego ciągły wzrost popytu na dobra konsumpcyjne, co oprócz wpływu na surowce ma swoje przełożenie w wyższych kosztach transportu i dystrybucji. 

Sektor CPG napotyka wiele trudności począwszy od kwestii surowców a kończąc na rynku. Od 2002 roku żadna z firm tej branży nie znalazła się na liście 500 największych firm notowanych na giełdzie w NY. Pomiędzy rokiem 2002 a 2007 producenci dóbr konsumenckich podnieśli ceny o 15% przy czym koszy łącznie wzrosły w tym czasie o 40%. Analitycy szacują, że w efekcie poziom marży skurczył się o 75% co przekłada się na 70mld utraconych dochodów. Prognozy przewidują dalsze wahania cen produktów gotowych i wzrost cen surowców, więc firmy te powinny odpowiednio szybko reagować na zmiany gdyż w przeciwnym razie straty te nadal będą się pogłębiać.

Jeden z największych światowych koncernów – Kraft Food stara się walczyć z presją cenową aby chronić swoje dochody i rentowność. W 2011 roku koncern ten podwyższył ceny większości swoich produktów w Europie i ponad połowy w północnej Ameryce. Wyższe koszty pszenicy, cukru, kukurydzy i innych surowców oznaczają, że koncern już planuje kolejną podwyżkę w tym roku. Analitycy uważają, że firmy powinny stosować i rozwijać bardziej zaawansowane narzędzia zarządzania kosztami i marżą aby radzić sobie w wahaniami cen w dłuższej perspektywie. Jednocześnie przedstawiają kilka sposobów aby to osiągnąć.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12735

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA