Poradnik: Jakie wymagania prawne musi spełniać sklep internetowy

Autor: rzetelnyregulamin.pl 20 października 2015 09:32

Obsługa e-sklepu wiąże się dodatkowo z koniecznością spełnienia szeregu wymagań prawnych, których niespełnienie może doprowadzić do konsekwencji prawnych, kar finansowych a nawet upadłości firmy. Co jest warunkiem koniecznym prowadzenia e-biznesu?

Opisy produktów
E-sprzedawcy muszą mieć świadomość, że opisy produktów nie służą wyłącznie pozycjonowaniu czy reklamowaniu towaru. – Zgodnie z zapisami Ustawy o prawach konsumenta z dnia 30 maja 2014 r. (Art. 12 ust 1 lit 1)), każdy e-sklep ma obowiązek prezentować podstawowy opis produktu w taki sposób, aby konsument mógł z łatwością dokonać wyboru – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. Coraz więcej e-sklepów rozróżnia podstawowy i rozszerzony (marketingowy) zakres informacji o produkcie. Niestosowanie się do wytycznych dyrektywy może spowodować, że daną umowę sprzedaży uzna się za niezawartą, co pociąga za sobą wszystkie związane z tym skutki, np. odesłanie towaru na koszt e-sklepu.

Ochrona danych osobowych
Przedsiębiorcy już na etapie wdrożenia sklepu internetowego, muszą uwzględnić ciążące na nich wymagania prawne związane z ochroną danych osobowych. Zabezpieczenia takie kontrolowane są przez GIODO. – System obsługujący e-sklep powinien rejestrować informacje o tym, kto i kiedy wprowadzał dane osobowe lub je edytował – mówi Rafał Stępniewski z Rzetelnyregulamin.pl. – Do danych osobowych mają dostęp nie tylko pracownicy e-sklepu, ale również podwykonawcy odpowiadający za stworzenie oprogramowania oraz np. firma hostingowa, która musi zapewnić nas, że spełnia szereg wymagań ustawowych dotyczących zabezpieczeń fizycznych. Powinna mieć wdrożoną politykę wykonywania i przechowywania kopii bezpieczeństwa, a także niszczenia nieprzydatnych już nośników danych – dodaje ekspert. Zagadnienie ochrony i przetwarzania danych osobowych oraz spełnienia obowiązków z niej wynikających, warto powierzyć Administratorowi Bezpieczeństwa Informacji (ABI). Jeżeli w danym e-sklepie nie ma zatrudnionej osoby o takich kompetencjach, to można taką usługę outsourcować. Koszty zaczynają się już od kilkuset zł miesięcznie, a właściciel e-biznesu przekazuje zadanie śledzenia zmian w prawie e-commerce, tworzenia dokumentacji oraz przetwarzania danych osobie w pełni do tego kompetentnej. Za rażące łamanie przepisów w zakresie ochrony danych grożą kary finansowe do 10 proc. przychodów za ubiegły rok, a nawet utrata wolności do lat 2.

  • Krzysiek 2015-10-21 11:54:32

    Nie należy zapominać również o obowiązkach informacyjnych sprzedawcy internetowego, których wiele nałożyła nowa ustawa konsumencka. Jest ich chyba około 20 i są bardzo istotne. UOKiK za ich niedopełnienie może przyznać nawet sankcje czy kary... jakby ktoś był zainteresowany to tutaj są one opisane prawoecommerce.pl/obowiazek-informacyjny-sprzedawcy/

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10821

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane