REKLAMA
REKLAMA

Poradnik: Kara za sprzeczny z prawem regulamin e-sklepu może sięgnąć 10 proc. przychodu

Autor: legalniewsieci.pl dla serwisu dlahandlu.pl 18 grudnia 2014 12:15

Poradnik: Kara za sprzeczny z prawem regulamin e-sklepu może sięgnąć 10 proc. przychodu

Sprzedawcy internetowi skupiają swoją uwagę na prawnych aspektach działalności gospodarczej dotyczących wyboru jej formy, sposobu rejestracji, opodatkowania itd. W znacznie mniejszym stopniu zajmują się jednak obowiązkami prawnymi wynikającymi z ustaw regulujących obrót handlowy z konsumentami. W szczególności dotyczy to regulaminu sklepu internetowego, który wciąż w wielu przypadkach zawiera postanowienia sprzeczne z ogólnie obowiązującym prawem (klauzule niedozwolone), co naraża przedsiębiorcę na realną odpowiedzialność.

REKLAMA

"Produkt powinien być zwrócony w oryginalnym, nieuszkodzonym opakowaniu" - to tylko jeden z wielu przykładów klauzul niedozwolonych, powszechnie obecnych w regulaminach sklepów internetowych. Postanowienie takie, jako sprzeczne z prawem, nie obowiązuje - dlatego konsument zanim ewentualnie skorzysta ze swego ustawowego prawa do zwrotu zakupionego produktu, może go rozpakować i używać w sposób konieczny do stwierdzenia jego cech, charakteru i funkcjonowania. Co z kolei z zasady wiąże się z rozpakowaniem, oraz może skutkować tym, że produkt będzie nosił ślady użytkowania.

Zachowując ustawowy termin do prawa zwrotu (dokładniej - do odstąpienia od umowy) konsument może taki produkt odesłać do sprzedawcy, a ten ma obowiązek go przyjąć mimo tego, że umieścił w regulaminie postanowienie o "nieuszkodzonym opakowaniu". Ewentualny spór cywilny może skończyć się w sądzie, gdzie sprzedawca będzie na z góry straconej pozycji i narazi się dodatkowo na koszty procesowe.

Pół biedy, gdy na tym się skończy. Gdyż niezależnie od roszczeń świadomego swoich praw konsumenta sprzedawca naraża się również na odpowiedzialność przed Prezesem UOKiK. A z tą możemy mieć do czynienia np. w sytuacji, gdy sprzedawca otrzyma pozew od jednej z wielu funkcjonujących na rynku "organizacji prokonsumenckich", które niejako zawodowo zajmują się polowaniem na klauzule niedozwolone. Pozew taki zawiera często propozycję ugody w wymiarze finansowym nieznacznie mniejszym od wysokości kary, jaka zostanie nałożona gdy dojdzie do procesu. Wówczas nie wystarczy samo usunięcie niezgodnego z prawem postanowienie w regulaminie - jest już na to za późno.

A to już sytuacja dość poważna i lepiej wtedy skorzystać z profesjonalnej porady prawnej. Stawka jest nie byle jaka, gdyż kara finansowa nakładana przez organ wynosi do 10% przychodu za rok poprzedni.

Choć z pewnością najlepiej jest w ogóle unikać sytuacji opisanych wyżej i zadbać o to, by regulamin sklepu internetowego był zgodny z prawem, spełniał wszelkie wymogi ustawowe i chronił sprzedawcę - a nie był dla niego potencjalnym zagrożeniem. Jest to szczególnie ważne w przededniu wejścia w życie nowej Ustawy o prawach konsumenta, która rozbudowuje obowiązki (zwłaszcza informacyjne) po stronie internetowego sprzedawcy i wymusza zmianę wszystkich regulaminów sklepów internetowych powstałych na podstawie poprzedniego stanu prawnego.

  • ZłyOn 2014-12-22 21:53:44

    25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa o prawach konsumenta, a 1 stycznia 2015 zmienia się ustawa o ochronie danych osobowych i nowe obowiązki związane z GIODO. Dlaczego robi się wszystko naraz! Zmian jest za dużo na tak krótki okres czasu.

  • klient 2014-12-21 19:10:37

    Te dwa komentarze poniżej to jawna reklama. Czy tu nie admina??

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12382

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA