REKLAMA
REKLAMA

Poradnik konsumenta: W internecie prezenty kupujmy rozważnie

Autor: pr, www.dlahandlu.pl 9 grudnia 2013 10:32

Na zakupy świąteczne typowa polska rodzina przeznaczy w tym roku ponad 1100 zł. Znaczna część tej kwoty zostanie wydana na zakup prezentów. Zanim zasiądziemy przed ekranem komputera warto poznać prawa, które przysługują nam jako e-konsumentom. Mało kto wie, że mimo ustawowych 10 dni na oddanie przedmiotu – np. prezentu, który nie przypadł do gustu obdarowanemu, nie wszystkie podarki będzie można zwrócić. Wszystko zależy od ich rodzaju oraz tego kim jest sprzedający - podaje RzetelnyRegulamin.pl

REKLAMA

Kupując w sieci przysługuje nam 10 dni na zwrot zamówionego towaru. Czas ten biegnie od momentu jego dostarczenia. W praktyce nawet tuż po odebraniu przesyłki możemy wysłać do sprzedającego informację o rezygnacji z zakupu. Wystarczy tylko wysłać pismo z informacją o odstąpieniu, wskazując np. numer konta na jaki sprzedawca powinien dokonać zwrotu pieniędzy. Od momentu wysłania takiego dokumentu mamy 14 dni na odesłanie towaru z powrotem do sprzedawcy. Tyle samo czasu będzie miał sklep na zwrot pieniędzy. Możemy oczywiście przesłać wspomniane pismo wraz z towarem, ale tu ważne jest by zrobić to w ciągu 10 dni od daty odbioru paczki. Wzór takiego dokumentu może dostarczyć nam sam sprzedawca. W okresie świątecznym niektóre sklepy wychodzą naprzeciw klientom i oferują wydłużony czas na odstąpienie od umowy. Dzięki temu mamy większy komfort zakupu prezentów na kilka tygodni przed świętami z możliwością ich zwrotu w przypadku, gdy nie przypadną one do gustu osobie obdarowanej.

Nie wszystko można oddać - od tej ogólnej zasady są jednak pewne wyjątki, które nie pozwalają na unieważnienie umowy w określonych sytuacjach. Tak jest np. w przypadku usług. Jeśli zaczęto je świadczyć, za naszą zgodą, przed upływem terminu rezygnacji, to nie będziemy mogli z nich zrezygnować. Warto też pamiętać, że w przypadku usług czas na odstąpienie od takiej umowy biegnie od momentu zawarcia umowy. Nie można również zwrócić nagrań audio lub wideo po usunięciu folii zabezpieczającej pudełko z nośnikiem. Podobnie jest z plikami cyfrowymi. Dlatego chcąc zrobić komuś niezapomnianą składankę, pamiętajmy, że raz kupionych plików mp3 również nie będziemy mogli oddać. - Prawo do zwrotu takich treści będzie nam przysługiwało, ale dopiero po wprowadzeniu nowej ustawy, którą wymusza na Polsce dyrektywa europejska. Jednak i ona nakłada odpowiednie restrykcje, chroniące koncerny medialne przed nieprzemyślanymi zakupami. Zabrania odstąpienia od transakcji po pobraniu pliku z serwera - wyjaśnia Rafał Stępniewski z RzetelnyRegulamin.pl. Nie wolno również oddawać przedmiotów wykonanych na specjalne zamówienie, np. koszulek ze spersonalizowanymi nadrukami. - W takiej sytuacji możemy skorzystać jedynie z prawa do reklamacji, ale tylko wtedy, gdy przedmiot faktycznie różni się od tego co zamówiliśmy - dodaje Rafał Stępniewski. Zwrócić nie można także przedmiotów, które ulegają szybkiemu zepsuciu, czyli np. jedzenia. Podobnie jest z prasą. Dlatego zamawiając np. roczną prenumeratę pisma hobbystycznego, przemyślmy czy faktycznie taki prezent będzie trafiony.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 13025

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA