Poradnik: Logistyka w e-sklepach, czyli jak pozyskać klienta dzięki dostawie

Autor: dlahandlu.pl 13 września 2017 12:56

Choć w sklepie internetowym proces zakupowy odbywa się online, o satysfakcji klienta decyduje jego offline’owe doświadczenie z produktem. Szybka i tania dostawa jest coraz ważniejszym czynnikiem w podejmowaniu decyzji zakupowej przez e-klienta. W logistykę i dystrybucję inwestują duże podmioty, wystarczy przytoczyć przykład nowych, nowoczesnych magazynów Amazonu, Wallmarta czy Zalando. W kierunku własnych usług transportowych zmierza prawdopodobnie również Allegro.

Mniejsi sprzedawcy szukają sposobów na optymalizację logistyki w sklepie. Sprzedają m.in. w modelu dropshippingowym, w którym magazynowanie i wysyłanie zamówień przerzucone jest na hurtownię lub korzystają z dostosowanych do nich magazynów wynajmowanych na metry. Wprowadzają także różne metody dostawy.

Platforma Shoper sprawdziła, jak e-sklepy dostosowują systemy dostaw do potrzeb klientów. Według danych pochodzących z ponad 10 tys. sklepów, kupujący w internecie najczęściej muszą wybierać spośród dwóch metod dostawy. Tyle opcji udostępnia największa część, bo 23 proc. sklepów. Nadal co piąty sprzedawca nie pozostawia wyboru kupującym, oferując tylko jeden sposób dostawy. Ta grupa sklepów od lat maleje, ale bardzo powoli - w porównaniu do zeszłego roku jedynie o 1 punkt procentowy. Porównywalna część sklepów umożliwia dostarczenie zamówienia trzema metodami. 14 proc. sklepów proponuje klientom cztery metody dostawy, 8 proc. - pięć, a 15 proc. - sześć lub więcej.

Nie każda branża musi oferować ich aż tyle. W przypadku dystrybucji produktów cyfrowych sklep korzysta jedynie z przesyłki elektronicznej. Sklepy z meblami często oferują tylko własny transport przystosowany do przesyłek wielkogabarytowych. Jednak znacznie częściej konsumenci kupują produkty fizyczne i chcą mieć wybór nie tylko przy decyzji o sposobie dostawy, ale nawet jeśli chodzi o firmę dostarczającą zamówienie.

- W prowadzeniu sprzedaży przez internet istotna jest nie tyle liczba udostępnianych metod dostawy, co ich zróżnicowanie. Posiadanie w ofercie np. 3 różnych kurierów nie zawsze jest optymalne pod kątem biznesowym. Dopasowanie metod dostawy powinno być powiązane z branżą (produktami) oraz nawykami zakupowymi danej grupy docelowej - podkreśla Jacek Zientkiewicz, Brand Manager platformy Shoper. - Trzeba pamiętać, że zakupy coraz częściej robimy mobilnie, w ruchu, a preferencje dotyczące dostawy zmieniają się przy każdym zakupie - raz wolimy zamówić kuriera do pracy, innym razem do domu, jeszcze innym odebrać paczkę z paczkomatu o dowolnej godzinie - dodaje.

Najczęściej klienci wybierają dostawę kurierem - ten wybór dotyczy 42 proc. transakcji. Wśród wszystkich przewoźników najpopularniejszą firmą jest Poczta Polska (uwzględniając listy i przesyłki kurierskie), natomiast wśród firm kurierskich prym wiedzie DPD i DHL.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10690

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane