Poradnik: Marketing sensoryczny ułatwia podjęcie szybkiej decyzji zakupowej

Autor: Joanna Bociąg, Branch Brothers (Upright Group) 27 września 2016 11:55

Myślą przewodnią strategii sensorycznych jest multisensualność, czyli tworzenie produktów i usług oddziałujących na wszystkie zmysły odbiorców oraz multifunkcjonalność, rozumiana jako kompleksowe zaspokajanie potrzeb, dzięki dostarczaniu wartościowych dla klienta i zapadających w pamięć doświadczeń. Marketing sensoryczny umożliwiając konsumentowi bezpośredni kontakt zmysłowy z marką, odwołuje się do jego osobistych doznań. Tym samym użytkownik lepiej poznaje i zapamiętuje konkretny brand. Tak spersonalizowany kontakt pozwala na utworzenie trwałego obrazu marki w jego umyśle i zbudowania „więzi emocjonalnej”, która w przyszłości umożliwi konsumentowi C.

Wyższość marketingu sensorycznego nad typowymi przekazami reklamowymi przejawia się między innymi w subtelności komunikacji zmysłowej, co dla współczesnego nabywcy stanowi ogromną wartość. Klient samodzielnie, w bezpośrednim kontakcie ocenia markę/usługę i jej walory pod kątem osobistych preferencji. Powstałe w tym procesie tzw. markery somatyczne (znaczniki w mózgu, które „informują” o możliwych efektach wyboru na podstawie wcześniejszych doświadczeń) znacznie ułatwiają podjęcie decyzji. Innymi słowy, dzięki „pamięci umysłu” uwielbiamy smaki dzieciństwa, zapachy odwołujące się do miłych wspomnień czy wakacyjne przeboje muzyczne, ale też unikamy głośnego dzwonka budzika, woni lizolu i gorzkich smaków lekarstw. Zmysłowy impuls uruchamia łańcuch skojarzeń i konotacji, które przekładają się podświadomie na ocenę danej sytuacji zakupowej, a co za tym idzie – również i konkretnego brandu.

Osobiste doświadczenie jest bardziej wiarygodne dla odbiorcy niż opisy i obrazy. Liczne badania potwierdzają, iż umożliwienie dotknięcia, spróbowania, powąchania „sprzedaje” bardziej efektywnie niż konwencjonalna reklama, zaś skuteczność narzędzi sensorycznych jest nieporównywalnie wyższa niż tych tradycyjnych. Jednocześnie, dzięki temu, że experiental marketing jest mniej „natarczywy” niż reklama tradycyjna, jest także przychylniej oceniany przez klientów. Aktywizacja zmysłów wyzwala emocje i szereg skojarzeń w umysłach nabywców. A emocje to cenna „waluta” w relacjach z klientami, to dzięki nim marki zyskują „duszę i serce”… a także przekładają się realnie na wskaźniki sprzedaży.

IMS i Millward Brown w przeprowadzonych w kwietniu 2016 badaniach wspólnie sprawdzili, jak działania sensoryczne wpływają na zachowania klientów, w szczególności na nastrój i ogólną ocenę wrażeń z wizyty w sklepie. Spośród 4526 respondentów, 34% oceniło pozytywnie swój nastrój po wizycie w punkcie, w którym zastosowano narzędzia sensoryczne, z czego co czwarta osoba odniosła wrażenie lepsze niż zwykle.

  • alex 2016-09-28 16:01:00

    Według mnie najważniejszy jest jednak zapach - oczywiście odpowiednio dobrany - muzyka nie zawsze wywołuje pozytywne skojarzenia szczególnie jeśli nie lubimy danego gatunku.

  • hg 2016-09-27 16:57:38

    Pare lat temu bedac w centrum handlowym wszedlem do perfumerii pewnej bardzo znanej sieci. w tej perfumerii zakupom towarzyszyla glosna i bardzo dynamiczna muzyka instrumentalna( wrecz jakies techno). ta cala muzyka wywarla na mnie takie wrazenie ze juz nigdy wiecej do tej sieci perfumerii nie wejde wlasnie ze wzgledu na to nieprzyjemne doswiadczenie muzyczne. wyszedlem z tego sklepu juz po minucie , dodatkowo ciemny wystroj sklepu i nachalnosc pani sprzedawczyni z tym jej czy w czyms pomoc, przyspieszylo moja decyzje o wyjsciu z tego sklepu. dodam ze jestem mezczyzna w okolicach trzydziestki.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10380

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane