PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Poradnik: Omnichannel - jak to ugryźć?

Autor: Grzegorz Urban, wicedyrektor PwC 9 czerwca 2016 09:23

Poradnik: Omnichannel - jak to ugryźć? fot. shutterstock

Obecnie sposób dokonywania zakupów podlega gwałtownym przeobrażeniom. Dla coraz większej liczby kupujących naturalnym jest swobodne przechodzenie miedzy różnymi kanałami sprzedaży, jak sklep tradycyjny i online. Proces zakupowy może rozpocząć się w świecie rzeczywistym, a zakończyć w wirtualnym lub na odwrót i zmieniać kilkukrotnie nim dojdzie do sfinalizowania transakcji. Elastyczność w wyborze ścieżki stanowi istotę omnichannel’u. Od sprzedaży wielokanałowej realizowanej np. poprzez sieć sklepów i równolegle przez sklep internetowy omnichannel wyróżnia integracja sposobów poszukiwania informacji oraz składania i realizacji zamówień. Badania przeprowadzonych przez UPS w 2015 ukazują jak różnorodne mogą być drogi prowadzące klienta do zakupu.

Wciąż większość, bo aż 62% konsumentów pozostaje wierna tylko jednemu kanałowi, natomiast 38% swobodnie porusza się między zakupami online i offline.

Z roku na rok rośnie jednak wartość zakupów dokonywanych za pośrednictwem internetu lub w sposób zainspirowany informacjami odnalezionymi w sieci. Spada natomiast wartość zakupów jedynie poprzez wizytę w sklepie tradycyjnym.

Doświadczenie pokazuje, że rosnącej popularności sprzedaży wielokanałowej nie towarzyszą, bądź towarzyszą tylko w ograniczonym stopniu, dostosowane rozwiązania logistyczne. Bez nich, nawet najlepszy pomysł biznesowy nie uzyska oczekiwanego efektu ekonomicznego.

Niełatwa logistyka omnikanałowa

Gdy wybija godzina zamknięcia sklepu tradycyjnego, ruch w sklepach internetowych wzmaga się ze zdwojoną siłą. Sprzedawcy prowadzący działalność w kilku kanałach muszą podporządkować się zmianom zachowania klientów i odpowiedzieć na rosnące oczekiwania względem dopasowanej usługi logistycznej. Zamówienie powinno być dostarczone szybko i odpowiadać specyficznym życzeniom klienta, jak np. zapakowanie na prezent lub ułatwiona procedura zwrotu, gdy zajdzie taka potrzeba. Wymagań wobec logistyki jest jednak więcej. Przyjrzyjmy się zatem, jakie wyzwania logistyka stawia przed sprzedawcami omnichannel i czym różnią się one od sprzedaży

wielokanałowej, w której funkcjonują obok siebie niezależnie sklepy stacjonarne i eCommerce.

 Pierwszym takim obszarem wyzwań jest zasięg sieci. Dla sprzedaży tradycyjnej kluczem jest lokalizacja sklepów, im bliżej jesteśmy konsumentów, tym większą możemy mieć sprzedaż. Dla kanału internetowego lokalizacja magazynu wysyłkowego wyznacza czas dostarczenia towaru. Oferując swoim kupującym rozwiązania omnichannelowe zarówno lokalizacja sklepów, jak i centrów dystrybucji ma kluczowe znaczenie, aby zapewnić określoną dostępność towarów w całej sieci niezależnie od tego jaką formę dostawy wybierze konsument.

Logistyka magazynowa dla sprzedaży tradycyjnej i elektronicznej to dwa różne światy. W tym pierwszym uproszczona operacja paletowa pozwala na obniżanie kosztów, w tym drugim operacje fullfilment związane z zebraniem produktów, pakowaniem, fakturowaniem itp. stanowią spory koszt i wymagają zupełnie innego przygotowania centrów dystrybucji. Łącząc te kanały zwiększamy skomplikowanie procesów. Wpływ na to ma wzrost liczby wariantów np. związanych z przygotowaniem wysyłki do sklepów, ale pakowaniem ich jak dla dostawy do domu, czy wysyłaniem z centrum dystrybucji, ale kierowaniem zwrotów do sieci sprzedaży, aby uniknąć kosztów przygotowania do ponownej wysyłki. Dodając do tego rozwiązania typu „wysyłam ze sklepu” (ship-from-store), kiedy sieć stacjonarna jest jednocześnie siecią lokalnych centrów dystrybucyjnych umożliwiających dostawę tego samego dnia, tworzymy wiele pośrednich centrów dystrybucyjnych o różnej charakterystyce operacji magazynowej.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11517

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane