Poradnik: Trzy typy konsumenta - wskazówki dla sprzedawców

Autor: www.dlahandlu.pl 17 października 2016 10:41

Wyróżniamy trzy typy konsumentów: smart shopper, social shopper oraz now shopper.  Mobile Institute w najnowszym raporcie "Customer Listening - Dlaczego warto słuchać klientów?" wyjaśnia czym się charakteryzują i jak sobie z nim radzić.

Pierwszym typem konsumenta jest smart shopper (32% konsumentów). Przy tym konsumencie należy pamiętać o:

- ważna jest fachowość, eksperckość i jakość -> pamiętaj aby produkt miał zawsze właściwy, szczegółowy opis i gwarantował dobrą jakość tj. wytrzymywał porównania różnych parametrów z konkurencją
- analizuje wiele miejsc zakupu -> dopilnuj, żeby twoja oferta była atrakcyjna w każdym kanale sprzedaży
- porównuje różne oferty -> zapewnij narzędzia wygodnego wyszukania i porównania ofert według parametrów
 -potrzebuje czasu na przemyślenie decyzji -> nie naciskaj na szybki zakup, pozwól mu się zastanowić, w sklepach stacjonarnych zapewnij profesjonalną obsługę znających produkt sprzedawców
- zawsze zrobi tzw. „double-check” -> dopilnuj, żeby twoja oferta była dostępna w kanale online i mobile, pozwól też na sprawdzenie jej na smartfonie (tzw. show-rooming) podczas wizyty w stacjonarnym sklepie 

Drugim typem jest social shopper (29% konsumentów). Charakteryzuje się:

- kupując kieruje się opiniami bliskich i znajomych -> daj mu czas na skonsultowanie decyzji, pozwól zrobić i wysłać zdjęcie produktu, zadzwonić, „zalajkować” i zapamiętać produkt
- lubi kupować w towarzystwie -> stwórz warunki, w których może dzielić się informacjami i korzyściami zakupowymi z bliskimi, rozważ programy lojalnościowe i promocyjne oferty dedykowane dla grup konsumenckich i społeczności
- kieruje się doświadczeniem i przyzwyczajeniem -> jeśli nie zawiedziesz jego zaufania, będziesz mieć długi czas lojalnego klienta
- czuje się niepewnie kupując coś po raz pierwszy, wtedy najbardziej liczą się dla niego opinie - pamiętaj o wsparciu twoich nowych klientów, wygodna nawigacja po stronie, opcja kontaktu telefonicznego, bądź czatu będzie bardzo istotna w przypadku zakupów online, a porada sprzedawcy w przypadku zakupów stacjonarnych

Trzeci typ to now shopper (20% konsumentów). Charakteryzuje się:

- lubi prestiż -> spraw by niezależnie od kanału sprzedaży czuł się wyjątkowo, efekt „wow” i personalizacja mają tu ogromne znaczenie
- lubi kupować szybko, jeśli coś przykuje jego uwagę -> pamiętaj, żeby każda komunikacja kierowała do miejsca gdzie możliwy jest od razu zakup, niezależnie, czy jest to klasyczna reklama prasowa, aplikacja mobilna, czy social media
- opinia znanych osób i ekspertów ma dla niego znaczenie -> pamiętaj, żeby twój produkt rekomendowały takie osoby
- aktywnie pyta o opinie o produktach w social media -> śledź opinie o swoich produktach, bądź włączaj się w dyskusję
- jeśli chce coś zakupić, chce to tu i teraz -> dopilnuj aby zawsze dostał informację, gdzie jest dostępny produkt, szybka dostawa z e-sklepu, „same day delivery” i wygodne formy odbioru, jak odbiór w sklepie „click-to-colect”, czy paczkomacie, są kluczowe
- często chce mieć produkt jako pierwszy -> pamiętaj, żeby poinformować go, gdy wprowadzasz coś nowego

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane