Presja cenowa sprzyja dalszemu wzrostowi marek private label

www.portalspozywczy.pl 24 kwietnia 2013 14:21

Presja cenowa sprzyja dalszemu wzrostowi marek private label

- W dobie coraz bardziej odczuwalnego spowolnienia gospodarczego sektor FMCG - oraz branża spożywcza w szczególności, wydają się być względnie stabilnymi rynkami, dosyć skutecznie opierającymi się negatywnym tendencjom makroekonomicznym - mówi Maciej Kożuchowski, radca prawny managing associate w Kancelarii Gessel.

Jak dodaje zarówno sytuacja globalna, jak i trendy w gospodarce narodowej odciskają tu swoje piętno i hamują tempo wzrostu, jednakże w świetle dostępnych prognoz w przeciągu kilku najbliższych lat będziemy świadkami dalszego rozwoju tego sektora gospodarki.

- Malejąca konsumpcja wewnętrzna oraz związana z nią coraz większa presja cenowa wydają się sprzyjać dalszemu wzrostowi udziału rynkowego marek private label oraz postępującemu rozwojowi sieci handlowych - zwłaszcza w segmencie "średnich powierzchni handlowych" - tłumaczy Maciej Kożuchowski. - W związku z powyższym w tym roku możemy spodziewać się dalszego rozwoju nowoczesnego handlu detalicznego - zwłaszcza sieci supermarketów oraz dyskontów. Będzie on postępował przy tym nie tylko w drodze otwierania nowych placówek czy akwizycji, ale także poprzez coraz dynamiczniejsze włączanie do sieci franczyzowych już istniejących, indywidualnych sklepów, przykładem jest tu chociażby dynamiczny wzrost sieci Carrefour Express.

Rok 2012 był świadkiem nie tylko znaczących przejęć i inwestycji - jak np. nabycie przez Auchan sieci Real w Polsce, przejęcie przez Advent International kontroli nad Eko Holding czy nabycie przez ARGUS Capital częściowego udziału w sieci sklepów POLOmarket, ale również upadłości dużym firm działających w branży, wskazując chociażby na przypadek Bomi.

- Biorąc pod uwagę czynniki makroekonomiczne oraz fakt, że polski rynek spożywczy wciąż pozostaje niezwykle rozdrobniony i konkurencyjny, należy spodziewać się dalszej konsolidacji branży. Aktywności transakcyjnej będzie także służył fakt, że ze względu na właściwą im acykliczność i związanym z tym względnym bezpieczeństwem inwestycji - spółki z branży spożywczej co do zasady cieszą się wciąż bardzo dużym zainteresowaniem inwestorów finansowych. Dla przykładu - silne tendencje wzrostowe sieci supermarketów w naturalny sposób przyciągają uwagę funduszy private equity - wiele z nich dokonało już inwestycji w którąś z działających sieci - i motywują do dalszych zakupów w tym obszarze. Z drugiej strony obserwujemy, że w obliczu często trudnej sytuacji przedsiębiorstw będących przedmiotem akwizycji oraz pojawiających się problemów ze sfinansowaniem transakcji, procesy transakcyjne stają się coraz bardziej skomplikowane i długotrwałe - wyjaśnia radca prawny.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11086

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane