REKLAMA
REKLAMA

Prezes sieci Rossmann: Praca w handlu będzie w przyszłości nobilitująca

Autor: gazeta.pl 4 lipca 2013 10:23

- W polskich sklepach brakuje profesjonalizmu sprzedawcy - twierdzi Marek Maruszak, prezes sieci Rossmann w rozmowie z Gazetą Wyborczą. - Brakuje też chęci zaangażowania się. To są usługi. Pracujemy dla klienta. Niestety w Polsce nadal jest takie przeświadczenie, że praca w usługach, w sklepie, jest pracą gorszej kategorii. Tego nie ma w krajach zachodniej Europy. Pomału się do tego przyzwyczajamy. Praca w handlu w przyszłości będzie nobilitująca - twierdzi Maruszak.

REKLAMA

W handlu pracuje 2 mln osób. Klasyczny polski sprzedawca będzie kobietą (89 proc. pracowników). Raczej zamężną, ze średnim wykształceniem (62 proc., zasadnicze ma 28 proc.). Do 40 lat, czyli większość jest młoda. Poza pracą zajmuje się domem, rodziną, ogląda telewizję, słucha radia, spotyka się ze znajomymi. Nie chodzi do teatru, restauracji na imprezy sportowe. 94 proc. z nich twierdzi, że jest bardzo zadowolone albo raczej zadowolone ze swojej pracy, bo lubią kontakt z ludźmi, mają stały dochód i ciężko znaleźć inną pracę. Ale tylko 8 proc. mówi o satysfakcji zawodowej. Przebadała to firma Data Solutions przy pomocy TNS Polska.

Przeciętna pensja sprzedawcy to pensja minimalna - albo niewiele ponad, czyli 1,6 tys. zł brutto. To niecałe 1,2 tys. na rękę. Największa sieć sklepów w kraju, czyli Biedronka, chwali się, że u niej płaca minimalna to 2 tys. zł brutto (trochę ponad 1,4 tys. zł). 75 proc. badanych sprzedawców ocenia swoją sytuację materialną jako średnią.

Prezes sieci Rossmann uważa, że w tańszych sklepach odzieżowych liczy się przede wszystkim, żeby cena była dobrze wyeksponowana, produkt był w miarę dobrej jakości, a na półkach był porządek. Oczywiście załoga musi być też na tyle sprawna, aby obsłużyć dużą liczbę klientów. Natomiast w sklepie z wyższej półki liczy się przede wszystkim doradztwo i kultura. Sprzedawca musi umieć wyważyć swoje podejście, aby klient miał pewną swobodę. Nie można go zagłaskać na śmierć, a jednocześnie trzeba z nim umiejętnie porozmawiać. W kraju jednak obsługa w drogich sklepach często zachowuje się jak ta z tanich sieci. I to jest irytujące. Idealny sprzedawca nie może się wstydzić, że pracuje w sklepie. Musi być dobrze wychowany. Z domu. Mówić dzień dobry, do widzenia. Idealnie byłoby, gdyby sprzedawca potrafił jeszcze porozmawiać na jakiś temat ze stałym klientem, którego widzi codziennie. Pożartować - przekonuje Marek Maruszak w rozmowie z gazeta.pl.

Polscy sprzedawcy mówią za rzadko dzień dobry. Tymczasem jak wynika z badań klient, który usłyszy ten zwrot, dłużej pozostanie w sklepie i wyda więcej. Do tego ten typ zwrotu ogranicza kradzieże.

 

  • 87654 2016-02-12 21:27:01

    no tak to prawda ale wiem ze tez osoby ktore pracuja w handlu pisza na ten temat w watkach na gowork

  • Kris 2013-07-12 11:04:10

    Za najniższą krajową trudno chyba oczekiwać od pracowników totalnego zaangażowania, nieprawdaż?

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA