REKLAMA
REKLAMA

Prezes Storck: Polski rynek detaliczny w porównaniu z zachodnim operuje na wysokich marżach

www.portalspozywczy.pl 14 maja 2015 18:08

- Polacy nie wydają więcej na słodycze i to pomimo tego, że konsumpcja w naszym kraju ma jeszcze daleką drogę do przebycia, zanim osiągnie poziom rozwiniętych państw zachodnich. Licząc per capita, nawet w Słowenii kupuje się więcej słodyczy, a nadal notowane są tam wzrosty - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Maciej Dąbrowiecki, prezes i dyrektor generalny Storcka.

REKLAMA

 

Wielu producentów słodyczy narzeka na niskie marże. Na jakim poziomie kształtowały się one w ostatnim roku?

Od zeszłego roku borykamy się z czynnikami istotnie wpływającymi na marże. Po pierwsze, mamy do czynienia ze stałym wzrostem cen kakao na rynku. Stabilny kurs złotego pozwolił jak na razie odłożyć w czasie decyzję o podwyżkach, jednak prędzej czy później musi ona zostać podjęta. Z naszych marż nie jesteśmy w stanie zaabsorbować tego, co dzieje się z cenami surowców. O ile bowiem branża od lat zmaga się z rosnącymi cenami kakao, o tyle duże znaczenie ma dodatkowo sytuacja na rynku orzechów. W roku 2014 nastąpiła kompletna tragedia, jeżeli chodzi o orzechy laskowe, co jest dla nas fatalną informacją. Za 75 proc. światowej produkcji orzechów laskowych odpowiada jeden kraj - Turcja. Przed ubiegłorocznymi zbiorami pojawił się tam niespodziewany mróz, w wyniku którego mnóstwo plantacji zostało zniszczonych. Ceny orzechów wzrosły trzykrotnie, a popyt znacznie przekracza podaż. Z niepokojem oczekujemy na maj, kiedy poznamy informacje na temat tegorocznych zbiorów, choć nawet gdyby zbiory w tym roku były wyjątkowo dobre, to i tak ceny nie wrócą do ich poziomu sprzed roku.

Wskazane przeze mnie czynniki mają kluczowe znaczenie dla marży. Istotne są także żądania płynące od naszych partnerów handlowych w odniesieniu do wysokości cen.

Kto ostatecznie poniesie największe koszty z powodu wzrostu cen surowców? Klient, sieci handlowe, czy producenci?

Istotnym jest, na ile detaliści przełożą podwyżki na półkę dla konsumenta. Otwartym pozostaje pytanie, czy będą chcieli w całości przełożyć je na ostateczną cenę produktu w sklepie. Warto zaznaczyć, że polski rynek detaliczny w porównaniu do rynków zachodnich wciąż operuje na bardzo wysokich marżach.

Siła zakupowa Polaków wciąż rośnie - mamy do czynienia z deflacją oraz rosnącymi pensjami. Z drugiej jednak strony, jeżeli popatrzymy na to, ilu konsumentów utknęło w pułapce wyższych rat kredytowych związanych z kryzysem franka, to wątpliwym pozostaje, aby wydawali większe pieniądze na produkty takie, jak słodycze. Muszą się raczej zastanowić, skąd wziąć dodatkowe 300 zł miesięcznie na spłatę kredytu. W wielu przypadkach będę musieli zrezygnować z kupowania produktów, które nie są artykułami pierwszej potrzeby – a do nich zaliczają się słodycze.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA