Prezes UOKiK-u: Produkty pod szyldem private label wytwarzają korzystną dla rynku presję konkurencyjną

www.portalspozywczy.pl 29 marca 2013 09:07

Prezes UOKiK-u: Produkty pod szyldem private label wytwarzają korzystną dla rynku presję konkurencyjną

W Urzędzie analizowaliśmy, czy "opłaty półkowe" mogłyby stanowić jakiś przejaw nadużywania pozycji dominującej. W takich sprawach zawsze na początku określamy rynek, na którym działają dani przedsiębiorcy, następnie analizujemy czy posiadają oni na nim pozycje dominującą. Finalnie sprawdzamy czy badani rynkowi gracze wykorzystują swoją siłę kosztem innych uczestników rynku - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Sprawa opłat półkowych jest przykładem sporu, który może być rozwiązywany przez przedsiębiorców na drodze sądowej, na podstawie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Ingerencja urzędu antymonopolowego w ramach przysługujących kompetencji - praktycznie nie jest możliwa. Dlaczego? Bo trudno przypuszczać, że pobieranie tych opłat jest wynikiem zmowy pomiędzy sklepami, a nie ich samodzielną decyzją - dodaje prezes UOKIK-u.

Zgodnie z dotychczasowym orzecznictwem UOKiK oraz Komisji Europejskiej popartym wyrokami sądów, rynkiem właściwym w tego typu sprawach jest krajowy rynek zaopatrzenia sklepów wielkopowierzchniowych w artykuły konsumpcyjne codziennego użytku. - Wielokrotnie analizowaliśmy ten rynek i żadna sieć sklepów nie posiada na nim pozycji dominującej, czyli nie ma tak dużej przewagi, że mogłaby działać nie oglądając się na konkurentów, kontrahentów i konsumentów. Dlatego Urząd nie ma możliwości podjęcia interwencji w sporze pomiędzy dostawcami a sklepami. Natomiast przedsiębiorca, którego interes został zagrożony lub naruszony przez czyn nieuczciwej konkurencji ma prawo wystąpić, na drodze powództwa cywilnoprawnego do sądu powszechnego, przeciwko przedsiębiorcy, który dopuszcza się takiego czynu - wyjaśnia Małgorzata Krasnodębska-Tomkiel.

Prezes UOKiK-u odniosła się również do kwestii marek własnych - Uważam, że obecność na rynku towarów pod szyldem private label wytwarza korzystną dla rynku presję konkurencyjną: motywuje pozostałych producentów do np. obniżania cen. Poza tym, jak wykazała kontrola Inspekcji Handlowej poprawiła się jakość produktów żywnościowych oferowanych przez sieci handlowe pod własną marką. Zastrzeżeń nie wzbudziło 92 proc. skontrolowanych produktów. Obecność marki własnej może być także korzystna dla mniejszych przedsiębiorców, ponieważ pozwala na stworzenie i wypromowanie swojej marki w przyszłości. Przykładowo wytwarzanie produktów sprzedawanych pod markami własnymi sieci handlowych, może zwiększać zyski oraz rozszerzać działalność małego przedsiębiorcy. A w przyszłości zaowocować kapitałem pozwalającym na inwestowanie we własne produkty i ich promocję.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11009

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane