Przedsiębiorcy uważają, że gospodarka nie traci na majówce

wnp.pl 5 maja 2014 12:49

Tylko co czwarty właściciel małej firmy uważa, że w Polsce jest za dużo długich weekendów. Co dziesiąty przedsiębiorca chciałaby, aby dłuższych przerw w pracy było jeszcze więcej. Opinie wyrażone przez przedsiębiorców podważają obiegową tezę, że długie weekendy szkodzą polskiej gospodarce - wynika z badania sondażowego przeprowadzonego przez Grupę Idea Banku.

Grupa Idea Banku sprawdziła, jaką opinię na ten temat wpływu długich weekendów na gospodarkę mają właściciele małych firm, czyli podmiotów, które według PARP wytwarzają 37,2 proc. polskiego PKB (dane za 2011 r. dla firm mikro i małych; na wszystkie MSP przypada 47,3 proc. polskiego PKB).

64 proc. badanych opowiedziało się za utrzymaniem obecnej liczby dni wolnych od pracy. Kolejnych 11 proc. chciało zwiększenia ich częstotliwości. Tylko co czwarty przedsiębiorca ocenił, że długich weekendów powinno być mniej. Taki wynik badania zdaje się podważać obiegową tezę, że długie weekendy szkodzą polskim firmom, a tym samym całej gospodarce. Dominujące wśród przedsiębiorców poparcie dla istnienia długich weekendów można po pierwsze uzasadnić tym, że dla wielu branż majówka nie jest wcale okresem martwym. Nie będzie zaskoczeniem wynik wskazujący, że dla firm z takich branż jak turystyka, gastronomia czy rozrywka nadchodząca majówka będzie czasem normalnej lub nawet wzmożonej aktywności. Podobnie jest w przypadku e-handlu, w którym istnienie wolnych dni ogranicza jedynie dostawy towaru. Na przerwę w pracy szykują się natomiast firmy produkcyjne.

Uśredniając otrzymane wyniki można powiedzieć, że dla największej grupy badanych 45 proc. - majówka nie jest okresem ograniczonej aktywności. Tylko 5 proc. przedsiębiorców deklaruje natomiast, że firma będzie wyłączona z działalności przez cały tydzień, czyli od 28 kwietnia do 4 maja. Pozostałe albo w ogóle nie planują wolnego, albo planują je w innej konfiguracji. Na ograniczenie aktywności rzadziej decydują się firmy, które niedawno rozpoczęły działalność (nie później dwa lata temu) i muszą jeszcze bardzo mocno walczyć o zdobycie pozycji na rynku. Widać też wyraźną zależność pomiędzy planowanym urlopem a liczbą kontrahentów. Na całkowite wygaszenie aktywności podczas majówki częściej decydują się firmy mające tylko jednego kontrahenta. W tej grupie znajdują się samozatrudnieni, czyli osoby których rytm pracy wyznacza nie tyle sam rynek, co firma, z którą współpracują.

Poparcie przedsiębiorców dla istnienia w Polsce dużej liczby długich weekendów może też wynikać z innych czynników, w tym braku innych okazji do odpoczynku. Wcześniejsze badanie przeprowadzone przez Grupę Idea Banku (w czerwcu 2012 r.) wykazało, że co czwarty polski przedsiębiorca w ogóle nie udaje się w ciągu roku na dłuższy wypoczynek, rzadko który natomiast wypoczywa jednorazowo dłużej niż tydzień. Taka sytuacja bierze się z obawy o skutki pozostawienia firmy "bez opieki", albo jest po prostu konsekwencją braku odpowiedniego pracownika, który mógłby zastąpić właściciela podczas jego nieobecności. W takich okolicznościach długi weekend, wymuszający kilkudniową przerwę w pracy przynajmniej w niektórych branżach, może być dla przedsiębiorcy jedyną okazją do złapania "oddechu".

Idea Bank przeprowadził badanie w dniach 10-16 kwietnia metodą sondażu telefonicznego na próbie 500 przedsiębiorców. Znakomita większość z nich (91 proc.) prowadziła jednoosobową działalność gospodarczą.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10912

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane