PARTNER PORTALU partner portalu - www.frigologistics.pl

Rada Reklamy: Najczęściej skarżono się na reklamę kosmetyków Playboy i suplementów diety

Autor: dlahandlu.pl 25 maja 2016 09:23

692 skargi wpłynęły w roku 2015 do Rady Reklamy, Komisja Etyki Reklamy prowadziła w sumie 201 postępowań w sprawie przekazów reklamowych. W 2014 skarg wpłynęło 2488. Znaczącej zmianie nie uległa liczba prowadzonych postępowań – 201 w roku 2015, rok wcześniej 216.

Spadek liczby skarg wynika głównie z braku tak kontrowersyjnej kampanii z jaką mieliśmy do czynienia w roku 2014, kiedy na reklamę firmy Ballerina wpłynęło ponad 1600 skarg. Na najbardziej skarżoną reklamę roku 2015 – promującą kosmetyki marki Playboy – wpłynęło 261 skarg.

Najbardziej skarżone medium roku 2015 to Internet – 342 skargi (71 postępowań), na drugim miejscu znalazła się telewizja 157 skarg (67 postępowań). Trzecie miejsce pod względem liczby skarg w roku 2015 przypadło reklamie zewnętrznej, na którą wpłynęło w sumie 130 skarg (27 postępowań).

Najwięcej skarg - 266 wpłynęło na reklamy z sektora kosmetycznego, głównie za sprawą reklamy internetowej kosmetyków marki Playboy, na którą wpłynęło aż 261 skarg. Skarżący zwracali uwagę na fakt, że przekaz promujący loterię, zachęca do wysyłania „seksownych selfie” przy czym w konkursie mogą brać udział osoby w wieku od 13 lat. Konsumenci podkreślali, że według wielu badań tzw. sexting jest jednym z najbardziej ryzykownych dla młodych ludzi zachowań. Komisja Etyki Reklamy zgodziła się z tą argumentacją i uznała, że reklama narusza postanowienia Kodeksu Etyki Reklamy i nie powinna być rozpowszechniana.

Często w roku 2015 skarżono suplementy diety – na reklamy tego typu produktów wpłynęło 95 skarg, a Komisja Etyki Reklamy podjęła 19 uchwał. Najczęściej skarżona była reklama suplementu diety Tulleo, na którą wpłynęło 65 skarg. Odbiorcy zwracali uwagę, że reklama, promująca syrop ułatwiający zasypianie dzieciom, może odwracać uwagę od możliwych przyczyn problemów z zasypianiem, natury psychologicznej lub o podłożu chorobowym. Skarżący zarzucali też reklamie, że zachęca do zakupu poprzez wykorzystywanie uczucia lęku. Komisja Etyki Reklamy w tym przypadku nie zgodziła się z zarzutami, nie dopatrując się naruszeń Kodeksu Etyki Reklamy.

W 2015 roku 690 skarg zostało złożonych przez konsumentów, 2 przez przedsiębiorców. Ponad 90 procent skarg zostało przesłanych przy pomocy formularza dostępnego na stronie internetowej Rady Reklamy.

Komisja Etyki Reklamy, w przypadku 484 skarg, całkowicie lub częściowo zgodziła się z zarzutami skarżących, 110 skarg zostało oddalonych, 94 skargi nie spełniały wymogów formalnych lub zarzuty nie dotyczyły uregulowań Kodeksu Etyki Reklamy. 4 skargi zostały przekazane do rozpatrzenia przez organy administracji publicznej.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11444

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane