REKLAMA
REKLAMA

Raport: 10,9 mln mkw. GLA w ramach 467 obiektów handlowych w I półroczu br.

Autor: dlahandlu.pl 5 września 2016 11:10

Na koniec czerwca 2016 roku całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych (włącznie z parkami handlowymi i centrami wyprzedażowymi) w Polsce wyniosły 10,9 mln mkw. GLA w ramach 467 obiektów handlowych - wynika z danych Polish Retail Research Forum.

REKLAMA

Największymi rynkami handlowymi pozostają niezmiennie aglomeracja warszawska (niemal 1,5 mln mkw. GLA) oraz konurbacja katowicka (ponad 1,1 mln mkw. GLA). Wśród ośmiu głównych aglomeracji najmniejszym zasobem nowoczesnej powierzchni handlowej charakteryzuje się aglomeracja szczecińska (273 tys. mkw. GLA).

Wśród ośmiu największych rynków handlowych w Polsce największym poziomem nasycenia nowoczesną powierzchnią handlową niezmiennie charakteryzują się aglomeracja wrocławska (817 mkw./1 000 mieszkańców) oraz poznańska (764 mkw./1 000 mieszkańców). Najniższy poziom wskaźnika notowany jest natomiast w aglomeracji szczecińskiej (489 mkw./1 000 mieszkańców).
W pierwszej połowie 2016 r. zasoby nowoczesnej powierzchni centrów handlowych w Polsce wzrosły zaledwie o 83 tys. mkw. powierzchni najmu.

Otwarte zostały trzy centra handlowe o łącznej powierzchni najmu 39 tys. mkw. – Galeria Glogovia (21,5 tys. mkw.) w Głogowie, centrum Karuzela we Wrześni (12 tys. mkw.) i Galeria Awangarda w Bartoszycach (6 tys. mkw.). Wszystkie te obiekty zlokalizowane są w miejscowościach o liczbie mieszkańców poniżej 100 tys.

Kontynuowany jest trend przebudowy i rozbudowy starszych obiektów handlowych. Gruntownie zostało przebudowane stare centrum handlowe ETC Gdańsk, działające w nowej odsłonie pod szyldem Galeria Zaspa (9 tys. mkw.). Powiększone zostały także Atrium Promenada w Warszawie oraz Auchan w Gdańsku. Warto odnotować pierwsze zamknięcie centrum handlowego – Centrum Sosnowiec w Sosnowcu (17 tys. mkw.).

Na koniec I poł. 2016 roku w budowie pozostawało ok. 620 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, z czego oddanie ok. 48% planowane jest do końca br. Największa ilość podaży w budowie zlokalizowana była w ramach ośmiu największych aglomeracji (82%). Rozbudowy obiektów istniejących stanowią 13% powierzchni w budowie. Największe projekty będące w budowie to centrum handlowe Posnania (99 tys. mkw. GLA), Wroclavia (64 tys. mkw. GLA), Galeria Północna (64 tys. mkw. GLA) oraz Forum Gdańsk (62 tys. mkw. GLA).

Współczynnik pustostanów dla największych 15 rynków handlowych w Polsce na koniec I poł. 2016 r. nieznacznie wzrósł do poziomu 3,3% z odnotowanego na koniec 2015 roku wyniku 3,1%. Najbardziej istotne wzrosty wskaźnika powierzchni niewynajętej nastąpiły w miastach, w których poziom konkurencji na rynku handlowym znacznie się ostatnio nasilił bądź sytuacja taka będzie wkrótce miała miejsce (np. Poznań, Bydgoszcz).

Wśród ośmiu największych aglomeracji najwyższy poziom wskaźnika pustostanów odnotowano w Poznaniu (5,2%) oraz Łodzi (4%). Najniższym poziomem współczynnika charakteryzowały się aglomeracja warszawska (1,6%) oraz szczecińska (2%). Wśród siedmiu rynków handlowych obejmujących miasta o populacji 199 tys.-399 tys. mieszkańców najwięcej powierzchni niewynajętej znalazło się w Radomiu (9,3%) i Bydgoszczy (7,6%), natomiast najmniej w Lublinie (2,1%). W stosunku do ostatniego pomiaru, wyraźną poprawę odnotowano w Toruniu, gdzie wskaźnik pustostanów na koniec I poł. 2016 spadł do 3,1% (o 2,1 p.p.).
W dołączonych do grupy badawczej miastach 150 – 200 tys. mieszkańców sytuacja wygląda na stabilną, a wskaźniki powierzchni niewynajętej wahają się od 1,5% do 2,6%.

Polish Retail Research Forum zrzesza sześć firm doradczych działających na rynku nieruchomości: CBRE, Colliers International, Cushman & Wakefield, JLL, Knight Frank i Savills.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12889

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA