PARTNERZY PORTALU Partner portalu: City Board
REKLAMA
REKLAMA

Raport Bisnode: Najgorszymi płatnikami są firmy z sektora sprzedaży detalicznej i hurtowej

Autor: dlahandlu.pl/pr 15 maja 2015 11:16

Raport „Barometr płatności na świecie 2015” przygotowany przez międzynarodową wywiadownię gospodarczą Bisnode D&B Polska pokazuje, że w Europie najdłużej, powyżej 90 dni czeka się w Grecji, Portugalii i w Polsce.

REKLAMA

Najlepszymi płatnikami są przedsiębiorcy z Danii i Niemiec. Nieznacznie gorzej jest w krajach Beneluksu, Turcji i na Węgrzech. Pod względem moralności płatniczej sytuacja w Azji jest mocno zróżnicowana. Istnieje bowiem przepaść w terminowości regulowania swoich zobowiązań pomiędzy Tajwanem a Chinami, Hong Kongiem czy Filipinami. Tutaj zaledwie 2 proc. faktur płaconych jest w terminie. W Ameryce Północnej i Środkowej sytuacja pod względem moralności płatniczej w ostatnim roku ustabilizowała się.

W Europie na czas płaci się 37,6 proc. faktur, w Polsce 44 proc. Najgorzej płaci się w Portugalii zaledwie 17,4 proc. faktur płaconych jest na czas.
Najdłużej na zapłatę czekamy współpracując z Grekami. Blisko 20 proc. faktur opóźnianych jest powyżej 90 dni, w Polsce opóźnienie takie ma blisko 10 proc. faktur i jest to trzeci najgorszy wynik w Europie, zaraz po Portugalii, gdzie powyżej 90 dni płaconych jest 12,4 proc. zobowiązań.
Najlepszymi płatnikami w Europie są Duńczycy. W Danii 90,4 proc. faktur płaconych jest w terminie. Nieznacznie gorzej pod tym względem jest w Niemczech.

Sytuacja w Polsce od lat pod względem moralności płatniczej na tle krajów europejskich jest zła. Na koniec 2014 w Polsce, pomimo znacznej poprawy zaledwie 44 proc. faktur płaconych było w terminie. W porównaniu do sytuacji z 2008 roku, uznawanego za początek światowego kryzysu nastąpił blisko 3 proc. spadek w terminowości płacenia swoich zobowiązań. Blisko 42,2 proc. faktur regulowanych było z przekroczonym terminem płatności do 30 dni. Warto podkreślić, że w Polsce blisko 10 proc. zobowiązań płaconych było po przekroczeniu 90 dni, w tym 7,7 proc. po upływie czterech miesięcy. Za tak fatalne dane w ogromnej mierze odpowiadają firmy mikro i małe. To właśnie one najdłużej zwlekają z zapłatą.

Bolączką polskich przedsiębiorców jest nie tylko nie płacenie w terminie, lecz także długi czas przetrzymywania faktur. Najgorszymi płatnikami są firmy z sektora sprzedaży detalicznej, hurtowej, a także budowlanej, transportowej. Dane uwidaczniają także patologię z wstrzymaniem płatności sięgającą ponad 120 dni.

Firmy przeterminowują płatności w ten sposób finansują swoją bieżącą działalność. Traktując opóźnione płatności jako darmowy sposób na kredytowanie działalności. Siłą rzeczy wiele z nich ma problemy z rentownością. Część firm nie płaci faktur świadomie.

W taki sposób finansują swoją bieżącą działalność. Dostają nieoprocentowaną pożyczkę. Co więcej, na tworzeniu zatorów płatniczych mogą nawet zarabiać pieniądze, którymi powinny opła­cić rachunki, umieszczają na oprocentowanych kontach.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 15555

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA