REKLAMA
REKLAMA

Raport: Bliskość sklepu wyprzedziła niskie ceny w rankingu czynników decydujących o miejscu zakupów

Autor: dlahandlu.pl 15 października 2015 09:29

Raport: Bliskość sklepu wyprzedziła niskie ceny w rankingu czynników decydujących o miejscu zakupów fot. OC&C Strategy Consultants

Z badani firmy konsultingowej OC&C Strategy Consultants wynika, że polscy konsumenci uważają, że większość sieci spożywczych posiada dobrą ofertę w stosunkowo dobrej cenie. Wszechobecne niskie ceny i dobra jakość produktów przestają jednak gwarantować sieciom spożywczym, że będą dobrze oceniane przez klientów. Teraz konsumenci chcą również, by ich sklep był blisko nich. Bliskość do domu lub pracy to najważniejszy czynnik wyboru sklepu dla ok. 1/3 respondentów. Niskie ceny są dopiero na drugim miejscu.

REKLAMA

- Dopiero odpowiednie wyważenie tych trzech elementów, a więc: wystarczająco dobrej jakości oferty, atrakcyjnej ceny i wygodnej lokalizacji, daje gwarancję sukcesu sieci spożywczej – komentuje partner OC&C, Marek Zdziech. Aby spełnić te oczekiwania bliskości, sieci masowo zwiększają liczbę sklepów. To ma swoje dobre strony, bo pozwala im ograniczyć utracone przychody, wynikające z utraty klientów na rzecz „bliższych” sklepów. Ale rodzi też ryzyko, że klienci będą odwiedzać coraz większą liczbę punktów sprzedaży, których jest coraz więcej, zostawiając w nich coraz mniej pieniędzy. W efekcie mamy do czynienia z drugim bardzo mocnym trendem - z zacieraniem się granic pomiędzy różnymi formatami sklepów. - W zasadzie możemy mówić o początkach nowego rodzaju sklepu, będącego swoistą mieszanką różnych formatów, od delikatesów, poprzez sklep osiedlowy po dyskont – w OC&C nazwaliśmy ten format "dyskonvenience" – dodaje Marek Zdziech. Badania OC&C wykazały, że polscy konsumenci wyżej oceniają sieci, które zręcznie potrafią zacierać granice między rodzajami sklepów – oferują dobrej jakości produkty jak delikatesy, stosują niskie ceny jak dyskonty, i są blisko klienta jak sklepy osiedlowe. Mistrzem w łączeniu cech różnych rodzajów sklepów jest obecnie Lidl. To nowy lider branży spożywczej, który w tym roku pierwszy raz pokonał w rankingu swojego odwiecznego rywala, Biedronkę. Lidl zwyciężył, dzięki pogodzeniu percepcji wysokiej jakości i atrakcyjnych cen z relatywnie dobrze rozbudowaną i zlokalizowaną siecią sklepów - mimo że posiada niższą od Biedronki liczbę sklepów: 540 sklepów Lidla wobec 2.550 sklepów Biedronki. Trzecim istotnym trendem jest nieustannie wzmacniająca się pozycja sieci branży zdrowia i urody, która zajmuje drugie miejsce w Polsce pod względem tempa wzrostu przychodów. Tu niekwestionowanym liderem jest Rossmann, ale pozostałe badane sieci, Drogerie Natura, Hebe i Super-Pharm, wszystkie znajdują się w pierwszej 20-tce tegorocznego rankingu. Kluczem do sukcesu w tej branży jest obsługa, a idąc jeszcze głębiej, szybkość i sprawność zakupów. Jak pokazują badania OC&C, Rossmann, najlepiej oceniana sieć w branży, znacznie sprawniej i szybciej od rywali obsługuje klientów. Sieć ta do perfekcji opanowała zwłaszcza ostatni etap płacenia za zakupy, gdzie oferuje większą liczbę stanowisk i natychmiast rozładowuje kolejki przy kasach, otwierając kolejne stanowiska i wzywając do nich pracownika z sali. Ostatnim, czwartym trendem, który wyłania się z badania OC&C, jest pojawienie się dwóch jeszcze dość małych, ale rosnących grup klientów o odmiennych metodach kupowania. Jedna grupa to młodzi konsumenci do 45 lat, którzy przede wszystkim szukają promocji (stanowią 8% wszystkich respondentów), a druga – to dojrzali konsumenci powyżej 45 lat, którzy lubią porównywać oferty cenowe między sklepami, zanim dokonają ostatecznego zakupu (grupa ta liczy 19% badanych). Grupy te potrafią się znacznie od siebie różnić pod względem ocen i stylu zakupów, dlatego sieci muszą znaleźć odrębne podejście, aby lepiej dopasować się do ich potrzeb.


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12967

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 999781

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 664

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA