REKLAMA
REKLAMA

Raport: Na koniec 2015 r. działało w Polsce nieco ponad 100 tys. sklepów spożywczych

Autor: Gfk, www.dlahandlu.pl 30 czerwca 2016 16:26

Raport: Na koniec 2015 r. działało w Polsce nieco ponad 100 tys. sklepów spożywczych fot. shutterstock

W handlu wielkoformatowym zaobserwowano spadek liczby hipermarketów, niewielki wzrost liczby supermarketów oraz wzrost liczby sklepów dyskontowych - wynika z raportu Gfk „Sieci detaliczne na rynku FMCG w Polsce 2016”.

REKLAMA

Mimo największej liczby otwarć we wszystkich kanałach handlu detalicznego, zaobserwowano spadek dynamiki rozwoju sieci dyskontów. Wydaje się, że rynek detaliczny zbliża się do stanu nasycenia formatem dyskontowym i w kolejnych latach nowych dyskontów w klasycznym formacie będzie coraz mniej. W ramach sieci franczyzowych rozwijają się z kolei mniejsze formaty, działające coraz częściej w formule convenience, która jest w trwającym już od kilku lat procesie formowania i testowania, aby jak najlepiej dopasować się z ofertą spożywczą i usługową do potrzeb i stylów życia konsumentów.

W segmencie sieci kosmetyczno-drogeryjnych zdecydowanym liderem jest niemiecka sieć Rossmann, która zamknęła rok z ponad 1,1 tysiąca placówek.
Pod względem obrotów netto nadal liderem pozostaje sieć Biedronka, która na koniec 2015 roku miała 2667 placówek. Także pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży Biedronka pozostaje największą siecią. Łącznie dysponuje ponad 1,7 mln m2 powierzchni.

Wśród polskich sieci największą całkowitą powierzchnię sprzedaży posiada sieć ABC – 536 tys. mkw. Wśród sieci z polskim kapitałem największym poziomem przychodów może pochwalić się sieć Lewiatan (łącznie wszystkie regiony).

Rok 2015 upłynął pod znakiem dalszej ekspansji, choć w nieco słabszym tempie niż w ubiegłych latach. Sieci nadal starają się przejmować mniejsze podmioty funkcjonujące w segmencie handlu tradycyjnego, intensywnie pracują nad ofertą i poziomem cen, tak aby nie ustępować miejsca dyskontom, które nadal kojarzone są jako atrakcyjne cenowo. Duzi gracze przekonali się już, że rola hipermarketów osłabiła się i podążają w kierunku multi-formatowości, wspierając się także franczyzą.

Wyzwaniem dla sieci detalicznych jest także polski nabywca, który jest mało lojalny w stosunku do marki sklepu, stale poszukuje okazji cenowych, a równocześnie ceni sobie wysoką jakość produktów, wygodę, szybki czas zakupów i bliską lokalizację. Sieci dyskontów, które są głównym miejscem zakupu Polaków, prowadzą obecnie bardzo zbliżone działania marketingowe, co sprawia, że zarówno pod względem poziomu cen, asortymentu, jak i materiałów promocyjnych czy otoczenia sklepowego, coraz bardziej upodabniają się do siebie i coraz mniej wspólnego mają z dyskontem w jego pierwotnym formacie.

  • Karol 2016-07-01 13:58:53

    Czy alternatywą dla grup zakupowych jest e-commerce i zakupy hurtowe na platformach zakupowych?

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12365

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA