Raport o centrach handlowych: W budowie jest 590 tys. mkw. powierzchni handlowej

Autor: www.dlahandlu.pl 15 lipca 2015 20:16

Obecnie w Polsce w budowie znajduje się 590 tys. mkw. powierzchni w centrach handlowych. Aż 252 tys. mkw. z tego przypada na główne aglomeracje. Rynki handlowe we Wrocławiu, Poznaniu, Łodzi, Trójmieście oraz Warszawie czekają duże zmiany - wynika z raportu JLL.

Pod koniec II kw. 2015 r. podaż nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce wynosiła 12,54 mln mkw., z czego najwięcej – 8,96 mln mkw. (72 proc.) przypadało na centra handlowe; 3,39 mln mkw. (27 proc.) na parki i wielkopowierzchniowe magazyny handlowe; a 0,19 mln mkw. (1 proc.) na centra wyprzedażowe. W I półroczu oddano do użytku 148 600 mkw. powierzchni w centrach handlowych, z czego 46 600 mkw. w II kw. Z wynikiem na poziomie 233 mkw. na 1000 mieszkańców, pod względem średniego nasycenia powierzchnią w centrach handlowych, Polska pozostaje powyżej średniej europejskiej wynoszącej 198 mkw., ale poniżej średniej dla Europy Zachodniej - 260 mkw.

Od kwietnia do końca czerwca otwarto takie obiekty jak Galeria Neptun (25 000 mkw.) w Starogardzie Gdańskim i Galeria Corso (10 000 mkw.) w Świnoujściu. Zakończono też rozbudowy Galerii Sudeckiej (10 500 mkw.) i Galerii Venus (1 100 mkw.) w Świdniku. Spośród innych formatów w II kw. oddano do użytku Outlet Center w Bydgoszczy, zwiększając łączną nową podaż handlową w II kw. o 54 600 mkw. (z czego 46 600 mkw. w centrach handlowych). Największym obiektem oddanym w I półroczu 2015 r. były lubelskie Tarasy Zamkowe (38 000 mkw. ), ukończone w I kw.

- Rynek handlowy w kilku głównych aglomeracjach, przede wszystkim we Wrocławiu i Poznaniu, ale również Łodzi, Trójmieście, Katowicach i Warszawie, przygotowuje się na zakończenie projektów, które istotnie zmienią ich dotychczasową mapę handlową. Całkowita powierzchnia w centrach handlowych w budowie sięga obecnie 590 000 mkw. Jednak w odróżnieniu od lat poprzednich, znacząca część - 252 000 mkw. - realizowana jest w dużych aglomeracjach - komentuje Jan Jakub Zombirt, dyrektor w Dziale Badań Rynku i Doradztwa JLL.

We Wrocławiu, Unibail-Rodamco rozpoczął realizację projektu Wroclavia (64 000 mkw.), a w Poznaniu Apsys jest bardzo zaawansowany z centrum Posnania (100 000 mkw.). Konkurencja w tych miastach będzie duża, ponieważ już teraz wskaźniki nasycenia powierzchnią handlową na 1000 mieszkańców są relatywnie wysokie - 617 mkw. we Wrocławiu i 622 mkw. w Poznaniu, przy średnim poziomie wskaźnika dla największych aglomeracji na poziomie 502 mkw.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12469

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane