Raport PRCH: Stabilny wzrost na rynku centrów handlowych

Autor: PRCH 17 marca 2015 12:37

W 2014 roku do użytku oddano w Polsce 474 700 mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej w 24 nowych obiektach handlowych oraz w 9 zmodernizowanych lub rozbudowanych centrach, dzięki czemu całkowite krajowe zasoby powierzchni handlowych wyniosły 10,3 mln mkw.

Według najnowszego raportu PRCH Retail Research Forum, w związku ze stosunkowo niewielką liczbą otwarć nowych obiektów, nieznacznie wzrosło nasycenie powierzchnią handlową w Polsce osiągając poziom 268 m kw./1000 mieszkańców.

- Polski rynek handlowy rozwija się w równym i spokojnym tempie. Deweloperzy i inwestorzy poszukują nowych lokalizacji i formatów obiektów, które mogą zagwarantować sukces na coraz dojrzalszym rynku. Rok 2014 można określić czasem mniejszych miast i obiektów o skrojonej na lokalne potrzeby powierzchni. Obserwujemy też stałą tendencję deweloperów do podejmowania decyzji odnośnie modernizacji i przebudowy obiektów istniejących na rynku o ugruntowanej pozycji wśród klientów - powiedział Radosław Knap, dyrektor w Polskiej Radzie Centrów Handlowych.

W 2014 roku otwartych zostało 11 nowych centrów handlowych, 12 nowych parków handlowych oraz jedno nowo wybudowane centrum wyprzedażowe. - Dodatkowo na rynek trafiło 6 rozbudowanych obiektów oraz trzy starsze centra, które w wyniku modernizacji i rozbudowy zmieniły swój format handlowy i znalazły swoje miejsce na mapie centrów handlowych kraju: hipermarket Carrefour w Sochaczewie po modernizacji i dobudowaniu parku handlowego zmienił się w Sonata Park; w Miejscu Piastowym koło Krosna, obok hipermarketu budowlanego OBI powstał park handlowy, a w Białymstoku Galeria Podlaska przeobraziła się w centrum wyprzedażowe i działa od grudnia 2014 r. jako Outlet Białystok - wylicza Magdalena Sadal, senior research consultant, valuation&advisory, Cushman&Wakefield.

Ciekawie prezentują się również dane dotyczące nasycenia powierzchnią handlową. Pomimo, że zdecydowana większość istniejącej powierzchni (56%) skoncentrowana jest w największych aglomeracjach, wskaźnik nasycenia nie należy tam do najwyższych wśród wszystkich kategorii miast. Obecnie dla ośmiu największych ośrodków kształtuje się on na poziomie 582 m kw./1000 mieszkańców. - Zakładając, że wszystkie projekty, których otwarcie planowane jest w 2015 r., zostaną zrealizowane bez opóźnień, średni wskaźnik nasycenia w największych ośrodkach miejskich w Polsce wzrośnie w tym roku o kolejne 17 m kw., do poziomu 599 m kw./1000 mieszkańców" powiedział Jan Jakub Zombirt, senior research analyst, research and consultancy, JLL. Największym nasyceniem powierzchni handlowej charakteryzują się miasta o liczbie ludności pomiędzy 100 000 a 200 000 mieszkańców, gdzie wskaźnik ten utrzymuje się na średnim poziomie 824 m kw./1000 mieszkańców.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11170

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane