REKLAMA
REKLAMA

Raport: W latach 2014-2015 dynamika sprzedaży detalicznej może wzrosnąć do 6 proc.

Autor: dlahandlu.pl 22 maja 2014 14:48

Jak wynika z raportu Delloite i DNB "Kierunki 2014 - czynniki determinujące handel w Polsce" na przestrzeni ostatnich 10 lat ogólna liczba sklepów zmalała o 21 proc. (z ponad 450 tys. w roku 2002 do niecałych 360 tys. w roku 2012. Obecnie placówki wielkopowierzchniowe zajmują niemal 50 proc. całej powierzchni handlowej wobec 28 proc. w 2005 roku. Udział sprzedaży w sieciach handlowych w Polsce już teraz przewyższa poziom w rozwiniętych gospodarkach (za wyjątkiem Anglii).

REKLAMA

- W tym kontekście możliwość dalszego zwiększania sprzedaży w sklepach wielkopowierzchniowych wydaje się w Polsce ograniczona. Uważamy, że dalszy rozwój sieci handlowych odbywać się będzie bardziej przez przejęcia, niż znaczące zmiany w strukturze handlu detalicznego, choć nie można wykluczyć wchodzenia na polski rynek specjalistycznych sieci handlowych - powiedział Artur Tomaszewski, prezes zarządu DNB Bank Polska.

Spowolnienie gospodarcze w latach 2012-2013 przyniosło wyhamowanie dynamiki obrotów w niewyspecjalizowanych sklepach - głównie wielkopowierzchniowych (spadek dynamiki do mniej niż 4 proc. w 2013 r., w tym do 3 proc. w sklepach z przewagą  żywności i 6 proc. w pozostałych, do których zaliczana jest m.in. Biedronka czy Real), a także w placówkach z art. użytku domowego (chociaż tutaj nadal występuje wzrost: 10 proc. w 2013 roku.). W obszarze art. użytku domowego relatywnie wyskoki wzrost dotyczy wyrobów tekstylnych i sprzętu elektrycznego (po ok. 20 proc.). Na uwagę zasługuje wzrost sprzedaży w sklepach z żywnością (24 proc. w 2013 r.), który dotyczy tylko firm zatrudniających powyżej 9 osób, czyli nie obejmuje małych sklepów osiedlowych. - Stosunkowo duży udział żywności w koszyku polskiego konsumenta, a ponadto relatywnie niska zależność tego segmentu od osłabienia sytuacji dochodowej społeczeństwa tłumaczy sukces dyskontów w Polsce w okresie spowolnienia - twierdzi Rafał Antczak, członek zarządu Deloitte.

Wg. autorów raportu po słabym 2013 r., kolejne dwa lata będą lepsze, ale poprawa sytuacji nie będzie równomierna. Wzrost dochodów gospodarstw domowych podniesie dynamikę sprzedaży detalicznej do ponad 6 proc. w latach 2014-2015. Słaba dynamika inwestycji w Polsce czyni mało prawdopodobnym powrót do wysokiej dynamiki sprzedaży detalicznej z lat ubiegłych. W handlu hurtowym dynamika szansę być wyższa i wynieść ponad 10 proc., bo na ten segement wpływa eksport, który będzie mocno rósł.

Na przyszłość autorzy raportu prognozują duże inwestycje sieci handlowych w technologie i zarządzanie komunikacją z klientem. Jako główne kierunki rozwoju wskazano usługi GPS, RFID, 3D i MRI (obrazowanie metodą rezonansu magnetycznego). 


WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12491

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA