Roland Berger: W ciągu 6 lat udział 10 sieci wzrósł z 43 do 58 proc.

Autor: dlahandlu.pl 31 sierpnia 2016 09:35

Roland Berger: W ciągu 6 lat udział 10 sieci wzrósł z 43 do 58 proc. Roland Berger, Top 10 sieci handlowych w Polsce

Rynek handlu spożywczego w Polsce podlega postępującej koncentracji. W okresie ostatnich 6 lat udział największych 10 sieci handlowych w Polsce wzrósł z 43% do 58% rocznej wartości handlu spożywczego - wynika z raportu firmy Roland Berger.

Jednocześnie dziesięć największych sieci handlowych konsekwentnie zwiększa udział w swoich segmentach. Najbardziej skoncentrowanym segmentem są dyskonty. W 2015 roku Biedronka i Lidl posiadały 92% udziału w wartości sprzedaży detalicznej w segmencie dyskontów notując wzrost o 2 p.p. względem 2010 roku. 

Najmniej skoncentrowanym segmentem handlu nowoczesnego są hipermarkety, gdzie 3 największych sieci w segmencie posiadało 60% udziałów w sprzedaży, zwiększając swój udział o 3 p.p. na przestrzeni ostatnich 6 lat. Wzrost wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

Dyskonty są najszybciej rosnącym segmentem nowoczesnego handlu spożywczego pod względem wartości rocznej sprzedaży w Polsce. Na przestrzeni ostatnich 6 lat sprzedaż w dyskontach rosła średniorocznie o 16%. Największe sieci dyskontowe rosły najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii wartości sprzedaży oraz powierzchni sprzedaży odpowiednio 16% i 11% rok do roku 2010-2015. Pod względem wzrostu sprzedaży w segmencie dyskontów liderem pozostaje Biedronka, ze średniorocznym wzrostem przychodów wynoszącym prawie 15%.

Drugim najszybciej rosnącym segmentem był segment convenience, ze średniorocznym wzrostem wartości sprzedaży na poziomie 12%. W tym segmencie najszybciej, w tempie prawie 20% rocznie, rozwijała się Żabka. Największe sieci convenience rosną najszybciej ze wszystkich segmentów w kategorii liczby sklepów wykazując średnioroczny wzrost na poziomie 11% w latacg 2010-2015.
Znacznie wolniej rosła sprzedaż w Hipermarketach i Supermarketach, w których średnioroczny wzrost wartości sprzedaży na przestrzeni 2010-2015 roku był na poziomie odpowiednio 2% i 6%. Wzrost w segmencie hipermarketów wynikał głównie ze stopniowego przejmowania sklepów Real przez Auchan.

Supermarkety notowały najwolniejsze tempo wzrostu w kategorii powierzchni sprzedażowej i liczbie sklepów odpowiednio 6% i 4%, rok do roku w latach 2010-2015.

Pod względem efektywności, mierzonej zarówno sprzedażą na mkw., jak i na pracownika liderem są sklepy dyskontowe wyprzedzając segment convenience. Sklepy dyskontowe zwiększyły efektywność sprzedaży na mkw. o około 20%, a convenience o 15% na przełomie lat 2010-2015. Z pośród największych dziesięciu sieci handlowych w Polsce najwyższy wzrost sprzedaży na mkw. oraz na pracownika zanotował Lidl odpowiednio 33% i 34% w latach 2010-2016. Hipermarkety i supermarkety notują niższe wartości wskaźników efektywności niż dyskonty i convenience. Sprzedaż na mkw. w segmencie hipermarketów spadła o 14% w przeciągu ostatnich lat, natomiast w segmencie supermarketów pozostała na podobnym poziomie. Wartość sprzedaży na pracownika w segmencie supermarketów wzrosła o ok. 10% na przestrzeni ostatnich 5 lat, a w segmencie hipermarketów spadła o 21%.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10764

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane