Rośnie wskaźnik efektywności sprzedaży w centrach handlowych

Autor: portalspozywczy.pl 22 czerwca 2010 14:48

Polska Rada Centrów Handlowych zaprezentowała indeks obrotów centrów handlowych - wskaźnik efektywności sprzedaży w centrach handlowych w Polsce. Według indeksu obrotów PRCH w kryzysowym roku 2009 sprzedaż w centrach handlowych spadła o 3 proc. w stosunku do rekordowego roku 2008. W pierwszych trzech miesiącach 2010 roku sprzedaż zaczęła rosnąć, przekraczając w marcu br. poziom sprzed dwóch lat.

Indeks Obrotów PRCH pozwala po raz pierwszy w Polsce publicznie pokazać, jakie są średnie obroty z metra kwadratowego powierzchni wynajmu w centrach, a co najważniejsze - uchwycić ich trend mierzony miesiąc do miesiąca i rok do roku. To istotne w branży handlowej, w której normą są wahania sezonowe.

Indeks obrotów w centrach handlowych jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem w Polsce i jednym z nielicznych w całej Europie. Wskazuje średnie obroty netto na metr kwadratowy powierzchni wynajmu. Projekt powstał z inicjatywy członków Polskiej Rady Centrów Handlowych i opiera się na raportowaniu przez zarządców danych o obrotach w zarządzanych przez nich centrach handlowych. Obecnie w inicjatywie uczestniczy 7 firm zarządczych, które reprezentują 75 centrów handlowych z całego kraju o łącznej powierzchni wynajmu blisko 750 tys. mkw.

Wnioski z indeksu obrotów za lata 2008-2009 i I kw. 2010

Z analizy średnich obrotów, generowanych przez centra handlowe w badanym okresie, wynika, że kryzys w roku 2009 nie był tak dotkliwy, jak mogło się wydawać. W ostatnich trzech kwartałach poprzedniego roku notowano spadki dynamiki obrotów w stosunku do 2008 roku. Przy średnim spadku 3 proc. w 2009 do bardzo udanego 2008 zakłada się, że były centra, gdzie spadki mogły być znacznie większe. Należy bowiem zwrócić uwagę, że w próbie 75 centów są obiekty handlowe o dość ustabilizowanej pozycji na swoich rynkach, większość, bo ponad 50 z ich mieści się w ośmiu największych aglomeracjach Polski.

Jest to proporcja niemal identyczna z całkowitym podziałem powierzchni centrów handlowych w kraju, jednak innych wyników można się spodziewać od centrów nowo otwieranych, w miastach gdzie konsumenci dopiero uczą się zwyczaju zakupów w galeriach handlowych. Centra handlowe to inwestycje długookresowe i takie przypadki muszą są analizowane niezależnie przez ekspertów ds. zarządzania, najmu i marketingu.

Ciekawostką ostatniego półrocza 2009 r. był październik - jedyny miesiąc z lepszym rezultatem w stosunku do roku poprzedniego. Co ważne, widać pozytywny trend w pierwszym kwartale roku 2010 co pozwala wyciągać wnioski, że największe problemy branża ma już za sobą. Potwierdzają to także dane makroekonomiczne GUS ogólnopolskiej sprzedaży detalicznej czy rosnący w tym roku barometr nastrojów konsumenckich GfK.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11011

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane