Rynek centrów handlowych w II kw. 2012 r. powiększył się o 132 000 mkw.

Autor: Jones Lang LaSalle 3 lipca 2012 12:49

Wzrost atrakcyjności rynków handlowych w mniejszych miastach (właśnie tam oddano do użytku 50% nowej powierzchni) oraz wzrost segmentu centrów typu convenience - to najważniejsze wnioski z podsumowania sytuacji na rynku centrów handlowych po 2 kw. 2012 r. firmy Jones Lang LaSalle.

Jak podaje Jones Lang LaSalle, rynek centrów handlowych w II kw. 2012 r. powiększył się o 132 000 mkw. w pięciu nowych i dwóch rozbudowanych obiektach. Całkowita powierzchnia najmu w centrach handlowych wynosi obecnie 7,8 mln mkw. W sumie od początku roku podaż powierzchni w centrach handlowych wzrosła o 220 000 mkw., co stanowi ok. 50% zapowiadanego na ten rok wolumenu. Połowa oddanej do użytku powierzchni przypadła na ośrodki liczące poniżej 200 000 mieszkańców, co potwierdza rosnące zainteresowanie deweloperów mniejszymi miastami w Polsce. Największym projektem oddanym do użytku w II kw. jest zrealizowana przez Libra Project Galeria Korona (34 000 mkw.) w Kielcach. Po powiększonej w zeszłym roku do 66 000 mkw. Galerii Echo, jest to drugi w tym mieście obiekt o podobnym profilu i zestawie najemców. W Gorzowie Wielkopolskim otwarto centrum Nowa Park (32 500 mkw.), a w Tczewie - Galerię Kociewską (14 000 mkw.) z supermarketem, 4-salowym kinem i sklepami znanych marek.


Dzięki powiększeniu centrum Jantar w Słupsku, obiekt rozszerzył swoją ofertę o część rozrywkową (pierwszy w mieście multipleks oraz kręgielnia), a także szereg marek debiutujących na lokalnym rynku. We Wrocławiu, w ramach kompleksu biurowo - mieszkaniowego Sky Tower, otwarto galerię handlową o tej samej nazwie. Z kolei Galeria Brwinów (6 200 mkw.) w podwarszawskim Brwinowie to przykład rosnącego segmentu centrów typu „convenience".
Centra wyprzedażowe, których funkcjonuje obecnie siedem, umacniają swoją pozycję. Kolejne trzy obiekty tego typu są obecnie w budowie, z czego otwarcie dwóch - Outlet Park w Szczecinie (Echo Investment) i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią (Ptak Holding) ma nastąpić jeszcze w 2012 r.

 

Poziom pustostanów w miastach powyżej 200 000 mieszkańców nie uległ dużym wahaniom w stosunku do I kw. 2012 r. Popyt w sektorze parków handlowych, zwłaszcza wśród najemców z branży odzieżowej, jest zdecydowanie niższy niż w przypadku centrów. Natomiast perspektywiczny wydaje się rynek niewielkich parków handlowych, centrów typu „convenience" czy tzw. „strip malli" (czyli obiektów o powierzchni nie przekraczającej zwykle 5000 mkw.). Z obserwacji ekspertów Jones Lang LaSalle wynika, że ten rosnący segment rynku dobrze sprawdza się w małych miastach, gdzie jest alternatywą dla regularnych centrów handlowych.


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 12608

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane