Sąd: Porównywarki mogą używać cudzych znaków towarowych w ramach funkcji informacyjnej

Autor: pr., dlahandlu.pl 23 marca 2015 10:25

Sąd Okręgowy w Warszawie wydał wyrok w sprawie Immergas przeciwko Ceneo, potwierdzając prawo serwisów internetowych do używania cudzych znaków towarowych w ramach funkcji informacyjnej.

Immergas Polska, działając również jako przedstawiciel włoskiego Immergas pozwał serwis Ceneo.pl, zarzucając porównywarce bezprawne używanie znaku towarowego „Immergas", jak również publikowania materiałów o produktach oznaczanych tym znakiem. W pozwie, Immergas domagał się zakazania Ceneo używania znaku towarowego „Immergas", używania nazwy własnej (przedsiębiorstwa) Immergas, opublikowanie przeprosin na stronie głównej Ceneo.pl oraz w ogólnopolskim wydaniu Gazety Wyborczej oraz zasądzenia kwoty 10.000 złotych tytułem bezprawnie uzyskanych korzyści.

Sąd Wspólnotowych Znaków Towarowych i Wzorów Przemysłowych wyrokiem z dnia 27 lutego 2015 r. oddalił powództwo Immergas jako niezasadne. Sąd potwierdził, że prawo wyłączne do wspólnotowego znaku towarowego jest przyznawane, aby umożliwić właścicielowi tego znaku ochronę jego szczególnych interesów i zadbanie o to, by znak mógł spełnić funkcje gwarancyjną, komunikacyjną, reklamową i inwestycyjną. Przy czym wykonywanie tego prawa jest zastrzeżone dla przypadków, w których używanie przez osoby trzecie określonego oznaczenia negatywnie wpływa lub może negatywnie wpływać na którąkolwiek z wymienionych funkcji. Wyłączność używania wspólnotowego znaku towarowego jest bowiem ograniczona, a uprawniony do znaku nie może się sprzeciwić jego używania w obrocie m.in. jeśli jest to niezbędne do wskazania rodzaju, jakości, ilości, przeznaczenia, wartości, pochodzenia geograficznego, czasu produkcji lub innych właściwości towarów lub usług. Tymczasem - jak zauważa Sąd - Ceneo.pl używa znak towarowy Immergas zgodnie z uczciwymi praktykami w przemyśle i handlu. Użycie znaków towarowych przez Ceneo ogranicza się bowiem do informowania o rodzaju prezentowanego towaru i jego wytwórcy, a działanie takie nie stwarza żadnego ryzyka wprowadzenia w błąd użytkowników internetu co do istnienia powiązań gospodarczych między producentem a serwisem internetowym.
Jednocześnie Sąd, rozpatrując sprawę na gruncie przepisów o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, stwierdził brak podstaw dla uznania popełnienia przez Ceneo czynu nieuczciwej konkurencji, ponieważ Ceneo nie używa w nazwie prowadzonego przez nią przedsiębiorstwa oznaczenia „Immergas", a strony nie kierują usług do tego samego i relatywnego kręgu klientów.
Sąd jako nieuzasadnione uznał zarzuty dopuszczenia się przez Ceneo naruszenia dóbr osobistych Immergas, praw autorskich i praw do wzorów przemysłowych.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11075

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane