Sieci handlowe coraz częściej analizują zachowania zakupowe kobiet i mężczyzn

Autor: pr 18 czerwca 2013 13:02

Producenci i sieci handlowe coraz częściej dokonują analiz zachowania kobiet i mężczyzn w procesie dokonywania zakupów i podejmowania decyzji. Uważnie zaczynają obserwować, kto kupuje ich produkty i jak kształtują się trendy. Badane są m.in. różnice występujące między płciami: czas spędzony podczas dokonywania zakupu, poświęcony na oględziny, w którym nastąpiło pierwsze dotknięcie produktu lub jego zakup. Określane są nawet dokładne profile klientów kupujących wybrane kategorie produktów.

Super i hipermarkety dokonały w ostatnich latach podziału na kategorie męskie i damskie. Powstały nowe segmenty skierowane do mężczyzn, np. nowa kategoria kosmetyków. W zależności od ich rodzaju stosowane są różne zabiegi marketingowe, których celem jest zwiększenie zainteresowania u kobiet i mężczyzn. Inaczej przebiega też próba zainteresowania produktem w stosunku do obu płci. Z badań agencji badawczej ABR SESTA wynika, że w drogeriach kosmetycznych to mężczyźni (50%) częściej inicjują kontakt ze sprzedawcą niż kobiety (30%). Wynika to z faktu, iż mężczyźni mają nadzieję na szybsze dokonanie zakupu. Jest to możliwe dzięki pomocy konsultanta, który szybko wskaże produkt i pomoże w zakupie. Ponad 50% mężczyzn spędzało czas w dziale „kosmetyki" mniej niż 1 minutę, co dziesiąty mężczyzna powyżej 5 min. Dla porównania 40% kobiet spędziło mniej niż 1 minutę, a 20% kobiet ponad 5 minut.

Okazało się również, że próba zainteresowania mężczyzny produktem, który dopiero wszedł do sprzedaży, jest trudniejsza niż tym, który już zna. W przypadku, gdy w sklepie nie ma towaru, po który przyszedł konsument, kobiety częściej deklarowały, że kupią go przy następnej wizycie w danym sklepie. Mężczyźni natomiast częściej deklarowali, że kupią inny, podobny podczas tej samej wizyty w sklepie. Jeżeli już go zakupili, nie interesowali się porównywaniem go z innym produktem, w przeciwieństwie do kobiet.

- Obecnie na tak konkurencyjnym rynku niezwykle istotne jest rozeznanie, jakie są potrzeby konsumentów, uwzględniając w części kategorii szczególny podział na płeć. Dzięki temu nowe produkty będą kierowane do właściwych segmentów. Badania są również wyraźnym sygnałem dla sklepów wielkopowierzchniowych, które dzięki analizom mogą dokonać właściwej organizacji przestrzeni sprzedaży - mówi Paweł Jurowczyk ekspert ABR SESTA.  

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • Anna Bezka 2013-06-18 14:53:46

    Interesujący artykuł.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10756

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane