Sieci handlowe coraz mniej miejsca w gazetkach poświęcają na produkty marek własnych

Autor: ABR Sesta 15 września 2011 09:39

Sieci handlowe coraz mniej miejsca w gazetkach poświęcają na produkty marek własnych

Udział marek własnych w całkowitej powierzchni gazetek we wszystkich kanałach za okres styczeń-sierpień 2011 wynosi 9 proc. (91 proc. oferty to marki narodowe). W adekwatnym okresie ubiegłego roku marki własne stanowiły 12 proc. - wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ABR Sesta. Od początku roku firma odnotowała prawie 20 tys. promocji produktów marki własnej w FMCG.

Tendencja spadkowa z roku 2010 utrzymuje się do dzisiaj. Największe spadki mają miejsce w kanale dyskontów, gdzie już tylko 41 proc. powierzchni poświęconej na FMCG stanowią marki własne. W stosunku do ubiegłego roku spadek wyniósł aż 26 proc. Najbardziej przyczyniła się do tego Biedronka, która z 60 proc. udziału marek własnych w gazetkach zeszła do 36 proc. Lidl jako jedyny coraz więcej miejsca przeznacza na swoje produkty.

Udział marek własnych spada również w supermarketach. Jedynym kanałem, który inwestuje w marki własne jest C&C. Od początku 2010 roku odnotowuje się ciągły wzrost. W tym roku wyniósł on 27 proc. w odniesieniu do okresu kroczącego 2010. Udział marek własnych w powierzchni gazetek C&C w okresie styczeń-sierpień 2011 to 18 proc.

Marka własna w hipermarketach
nieznacznie wzrosła ( z 7 proc. udziału w powierzchni w 2010 roku do 8 proc. w tym roku). Hipermarketem, który poświęca najwięcej miejsca na swoje marki (17 proc. powierzchni gazetek) jest Kaufland. 10 proc. powierzchni dla marek własnych przypada w Tesco i w E.Leclerc. W stosunku do zeszłego roku dla Tesco jest to 10 proc. wzrost, dla E.Leclerc 14 proc. spadek udziału. W kanale supermarketów, wspomniany wcześniej spadek udziału marek własnych przekłada się na udziały poszczególnych sieci. Tylko w Almie i w E.Leclerc nastąpił wzrost udziału marek własnych w powierzchni FMCG.

Mimo ogólnego spadku znaczenia marek własnych w gazetkach, wiele sieci decyduje się na promocje swoich marek na pierwszych stronach. Liderem jest Aldi, który w tym roku umieścił na pierwszej stronie już 70 modułów z marka własną. Na drugim miejscu jest Makro (51 modułów)na trzecim Lidl - 38 modułów. Wśród hipermarketów tylko Kaufland (8 modułów) i Tesco (4 moduły) promują markę własną na pierwszej stronie swoich gazetek.

Analiza została przygotowana na podstawie gazetek do benchmarku (gazetek reprezentatywnych dla danych sieci) w okresie styczeń-sierpień 2010 i styczeń-sierpień 2011, kategorie FMCG.

Podobał się artykuł? Podziel się!
  • adam 2011-09-19 11:11:25

    a co to znaczy marki narodowe??? Wawel? Wedel? czy Winiary? bo chyba obywatele nie wiedzą, że tych marek narodowych to my już prawie nie mamy, że zostały tylko znaki towarowe dawnych polskich firm, a teraz pod nimi kryją się koncerny zachodnie!!

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11012

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane