Sieci handlowe kreują popyt na nowe centra logistyczne

Autor: www.dlahandlu.pl 27 września 2013 09:49

Centralna Polska to naturalna lokalizacja dla krajowych centrów dystrybucyjnych - wynika z raportu „Rynek powierzchni magazynowych w Polsce Centralnej" po I połowie 2013 r., opracowanego przez Jones Lang LaSalle. Popyt kreują sieci handlowe, operatorzy logistyczni i firmy produkcyjne.

Pierwsze obiekty logistyczne w Polsce Centralnej powstały w Łodzi i w okolicy Piotrkowa Trybunalskiego, wówczas jednego z ważniejszych węzłów transportowych w kraju. Rozwój sieci drogowej spowodował jednak, że to rejon Strykowa zyskał na znaczeniu. Całkowita podaż powierzchni magazynowej w Polsce Centralnej wynosi obecnie 1 013 000 mkw., co przekłada się na 14 proc. udziału w krajowych zasobach i czyni go czwartym największym rynkiem w Polsce. Sektor logistyczny jest dziś jednym z największych pracodawców w regionie. 

W I poł. 2013 r. popyt netto (bez odnowień umów) w Polsce Centralnej wyniósł 76 000 mkw., co pozwala na umiarkowany optymizm co do jego wielkości na koniec roku. Odnowienia umów opiewały na 41 000 mkw., podobnie jak w poprzednich latach. Największą transakcję w I poł. 2013 r. zawarła sieć handlowa Castorama, dla której Panattoni zbuduje w Strykowie obiekt BTS o powierzchni 50 000 mkw. Inne aktywne sektory to operatorzy logistyczni (20 proc. udział w popycie), oraz lekka produkcja (14 proc.). Przeciętny rozmiar wynajmowanego modułu wyniósł ok. 9 500 mkw., ale po wykluczeniu transakcji Castoramy było to już tylko 3 700 mkw.

Paulina Dziubińska, Starszy Konsultant w Dziale Powierzchni Magazynowo - Przemysłowych, Jones Lang LaSalle, komentuje: - Polska Centralna to obecnie najbardziej pożądana przez firmy prowadzące ogólnokrajową dystrybucję lokalizacja magazynowa. Poza położeniem geograficznym, zaletą tego obszaru jest szybko rozwijająca się infrastruktura drogowa. Autostrady A1 i A2, a także droga ekspresowa S8 zapewniają wygodny dojazd do pozostałych dużych rynków magazynowych - Warszawy, Górnego Śląska i Poznania. W szczególności rejon skrzyżowania autostrad A1 i A2 w Strykowie stanowi doskonałą lokalizację dla sieci handlowych, operatorów logistycznych i firm produkcyjnych. Oddanie do użytku Wschodniej Obwodnicy Łodzi w ciągu autostrady A1 pod koniec 2014 r. dodatkowo umocni pozycję tego już i tak dobrze skomunikowanego regionu magazynowego.
Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10763

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane