Sieci handlowe na EEC: Klient nasz Pan

www.portalspozywczy.pl 16 maja 2013 09:41

Konsument w Polsce ma bardzo istotny wpływ na to, co się dzieje w handlu. - A dla klientów najistotniejsza dzisiaj jest dzisiaj cena produktów spożywczych, ich jakość jest już mniej ważna - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, na panelu Polski konsument 2020.

Zdaniem Michała Madeja, dyrektora handlowego Nielsen Poland, konsument staje się coraz ważniejszy w handlu. - Dzisiaj klient ma bardzo duży wpływ na to co się dzieje. Jest w stanie nawet zwolnić część zarządu, co widać było po wydarzeniach w platformie NC+. Rola konsumenta jest coraz ważniejsza - mówi Michał Madej.

Podobnego zdania jest Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco. - Dziś to klient rządzi ofertą sklepów. - Polski konsument to dziś mocno myśląca, doskonale planująca zakupy osoba. Ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z tzw. listą zakupów. Wielu z nich dokładnie studiuje gazetki promocyjne i dopiero potem decyduje, w którym sklepie zrobi zakupy - wyjaśnia prezes.

Co dziś determinuje wybory konsumenta?

- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla co najmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję zarówno na sklepy jak i na producentów, bo np. koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży. Mniej ważna od ceny produktu jest ich jakość dla polskich konsumentów - twierdzi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Zdaniem Michała Madeja nastroje polskich konsumentów są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata byli oni bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są poniżej średniej.

- Kiedyś przeciętny Kowalski cieszył się, że jego dochody rosną dwucyfrowo, nie zauważał wzrostu cen żywności. Dzisiaj dochody już nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o utratę pracy - dodaje Michał Madeja.

Sytuacja gospodarcza skłoniła Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. - Polski konsument deklaruje, że chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem oraz na produktach spożywczych. Do tego jest on coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale jednocześnie otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - zapewnia ekspert Nielsena.
W tym trudnym okresie spowolnienia konsumenci chętnie sięgają po marki własne. - Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku. Jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. Nasi klienci zdali sobie sprawę, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić więcej za ładniejsze opakowanie lub znane logo - zapewnia Ryszard Tomaszewski.
Wzrost sprzedaży marek własnych jest widoczny również w małych miejscowościach i na wsiach. - Obserwujemy duży wzrost sprzedaży produktów pod marką własną nawet w małych sklepikach. Ten trend, który obecnie obowiązuje w handlu - twierdzi Jan Sałata, wiceprezes zarządu Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep.

Czy polski konsument jest lojalny?
Przez to, że cena jest najważniejszym kryterium przy wyborze sklepu przez konsumenta, lojalność klientów wobec sieci handlowych stała się dużym problemem. - Polscy konsumenci są bardziej związani z markami produktów niż z konkretnymi sieciami, w których je kupują - mówi Krzysztof Pawiński, prezes Grupy Maspex.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 10920

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane