REKLAMA
REKLAMA

Sieci handlowe na EEC: Polski konsument jest nielojalny, ale to on rozdaje karty

www.portalspozywczy.pl 17 maja 2013 10:36

Konsument w Polsce ma bardzo istotny wpływ na to, co się dzieje w handlu. - A dla klientów najistotniejsza dzisiaj jest dzisiaj cena produktów spożywczych, ich jakość jest już mniej ważna - mówili eksperci i przedstawiciele sieci handlowych podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, na panelu Polski konsument 2020.

REKLAMA
Powiedzenie "klient nasz pan nabiera nowego znaczenia w handlu". Zdaniem Michała Madeja, dyrektora handlowego Nielsen Poland, konsument staje się coraz ważniejszy dla firm. - Dzisiaj klient ma bardzo duży wpływ na to co się dzieje. Jest w stanie nawet zwolnić część zarządu, co widać było po wydarzeniach w platformie NC+. Rola konsumenta jest coraz ważniejsza - mówi Michał Madej.

Podobnego zdania jest Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.
- Dziś to klient rządzi ofertą sklepów. Polski konsument to myśląca, doskonale planująca zakupy osoba. Ponad 90 proc. klientów chodzi do sklepu z tzw. listą zakupów. Wielu z nich dokładnie studiuje gazetki promocyjne i dopiero potem decyduje, w którym sklepie zrobi zakupy - wyjaśnia prezes.

Co determinuje wybory konsumenta?
- Cena stała się podstawowym kryterium wyboru sklepu dla co najmniej 80 proc. klientów. To zwiększa presję zarówno na sklepy jak i na producentów, bo np. koszt wyprodukowania kawy Jacobs i kawy marki Tesco jest taki sam, różnica jest tylko w marży. Mniej ważna od ceny produktu jest ich jakość dla polskich konsumentów - twierdzi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco.

Michał Madej twierdzi, że nastroje polskich konsumentów są na najniższym poziomie od pięciu lat. Jeszcze cztery lata byli oni bardziej optymistyczni niż inne narody w Europie, dziś są poniżej średniej.

- Kiedyś przeciętny Kowalski cieszył się, że jego dochody rosną dwucyfrowo, nie zauważał wzrostu cen żywności. Dzisiaj dochody już nie rosną, rośnie za to bezrobocie i obawy o utratę pracy - dodaje Michał Madeja.

Sytuacja gospodarcza skłoniła Polaków do bardziej przemyślanych zakupów. - Polski konsument deklaruje, że chce dziś oszczędzać na ubraniach, rozrywce poza domem oraz na produktach spożywczych. Do tego jest on coraz bardziej wymagający i oszczędny, ale jednocześnie otwarty na poszukiwania nowych produktów spełniających jego wymagania - zapewnia ekspert Nielsena W tym trudnym okresie spowolnienia poszukiwania konsumentów sprowadzają się do kupowania marek własnych.
- Produkty marki własnej Tesco w naszych sklepach stanowią obecnie kilkanaście procent całego asortymentu, a wartość ta rośnie o 2-3 proc. w skali roku. Jakość produktów marki własnej zwiększyła się znacząco w ostatnich latach. Nasi klienci zdali sobie sprawę, że jeśli jakość towaru jest podobna, to nie ma sensu płacić więcej za ładniejsze opakowanie lub znane logo - zapewnia Ryszard Tomaszewski.
Wzrost sprzedaży marek własnych jest widoczny również w małych miejscowościach i na wsiach. - Obserwujemy duży wzrost sprzedaży produktów pod marką własną nawet w małych sklepikach. Ten trend, który obecnie obowiązuje w handlu - twierdzi Jan Sałata, wiceprezes zarządu Polskiej Sieci Handlowej Nasz Sklep.

  • b. prac sieci spec. HACCP 2013-05-19 11:14:32

    Oczywiście że to nie prawda, to nie preferencje klienta spowodowały,że oferuje się nam towary tanie/miernej jakości.To perfidia producentów za dyktatem kupców-marketów spowodowała to że mamy takie artykuły "wyprodukowano dla..." pod własną marką, to są takie same towary jak te z Chin. Jak ja kończyłem średnią szkołę handlową w latach 80 to profesor mówił min: gówno kosztuje tyle ile da kupujący. Ale też jest prawdą że zmienia się klient i to że na tanie towary stać bogatych.

  • m77 2013-05-19 10:57:38

    Jakże Ci eksperci głoszą to w co chcieliby, aby ludzie uwierzyli. Aktywnie żyję w sprzedaży w branży FMCG i zauważyłem, że już 2 dwa lata temu zaczęła się przemiana w naszej mentalności. Teraz klienci chcą najlepszego stosunku cena/jakość. Zaczęli zauważać, że kupując najtaniej i słabszej jakości, tak na prawdę wydają więcej. Wiąże się to z wieloma czynnikami. Sukces odnoszą Ci, którzy zauważyli to w porę i odniosą Ci, którzy to zauważą. Nie jest jeszcze za późno.

  • Marta 2013-05-17 14:45:09

    Panowie eksperci jakże się mylicie. Coraz więcej ludzi , którzy mają więcej czasu wzięli się za robienie wędlin we własnym zakresie. Ja już od ponad roku nie kupiłam deka wędliny. Także nie kupuję pseudo soków , robię sama, także sama kiszę kapustę i ogórki. Nie dość ,że o wiele taniej to wiem,że pije np. 100% sok malinowy ,kapusta ukiszona domowym sposobem jest o wiele pewniejsza niż ta kupiona w sklepach. Własnie dlatego tak robię, że nie kupuję byle czego. Co do kapusty zainwestowałam w ceramiczne naczynie 10 l z kamieniem dociskowym i przykrywką. Pojemnik ma obrzeże z rowkiem, do którego po ukiszeniu kapusty wlewam wodę . Jest wtedy hermetyczne i nie czuć kapustą w przedpokoju . Trzymam naczynie w szafce w domu . Kapusta świetnie się przechowuje. Trochę męczyłam się z szatkowaniem ale już sprawiłam sobie średnią szatkownicę ze skrzynią i teraz idzie ta czynność bez problemu. Do kupienia w internecie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (3)

WYBRANE DLA CIEBIE


REKLAMA
REKLAMA

BĄDŹ NA BIEŻĄCO

REKLAMA

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 4835

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 663

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
REKLAMA