Sieci handlowe radzą jak żyć. Porady i wskazówki mają budować więź z konsumentem

Autor: Iwona Kubicz, prezes zarządu Procontent Communication dla dlahandlu.pl 2 grudnia 2014 11:48

Sieci handlowe radzą jak żyć. Porady i wskazówki mają budować więź z konsumentem

Marki takie jak Lidl, Tesco, Biedronka, Żabka czy Odido stają się coraz bliższe Polakom. W budowaniu więzi z konsumentem coraz częściej poza argumentem cenowym używają wielu narzędzi komunikacji. Stopniowo sieci te stają się doradcą w codziennym życiu poprzez porady kulinarne i dietetyczne, planowanie posiłków, wspólne uczestniczenie w ważnych dla Polaków wydarzeniach sportowych, czy też projekty CSR wspierające szkoły lub lokalne społeczności.

Coraz częściej sieci decydują się na tzw. ambasadora marki. Lidl podjął współpracę z Karolem Okrasą i Karolem Brodnickim, Tesco - Robertem Makłowiczem, Makro z Kurtem Schellerem, natomiast Odido - Anną Głogowską. Coraz częściej wpisują się też w nowe trendy konsumenckie. Koncept - ryneczek Lidla ze świeżymi owocami i warzywami odpowiada potrzebie kupowania zdrowej żywności oraz modzie na weekendowe zakupy na prawdziwym targu, kuchni slow food i domowego gotowania. Promowanie sieci sklepów przez kuchnie tematyczne - śródziemnomorską, meksykańską, włoską, dania z owoców morza etc. to trend związany z kulinarnym eksperymentowaniem Polaków oraz poszukiwaniem nowych smaków w kuchni. Dużą rolę w zapotrzebowaniu na oryginalne produkty spożywcze odegrały programy telewizyjne takie jak: MasterChef czy TopChef oraz Hell's Kitchen.

Coraz częściej sieci handlowe edukują nas również jak prawidłowo należy się odżywiać. Zdrowe nawyki żywieniowe u dzieci i dorosłych wraz z dietetykami promuje m.in. Lidl w akcji kuchnia Lidla we współpracy z Polskim Towarzystwem Dietetyki.

Innym trendem jest budowanie bliskiej relacji z marką poprzez odwołania do polskiej tradycji. Tradycyjna Kuchnia Polska to m.in. komunikacja krakowskiego Kredensu i Almy. Moda na tzw. prawdziwe produkty kuchni polskiej - wędliny przygotowywane wg. starych receptur, konfitury zamiast dżemów, domowe kakao.

Jeszcze innym sposobem na działania komunikacyjne i budowanie bliskich więzi z konsumentami jest aktywne włączanie się sieci handlowych w życie lokalnej społeczności. Tu wskazać można na wiele ciekawych projektów z zakresu Społecznej Odpowiedzialności Biznesu i community relations. Jednym z takich przykładów jest chociażby inicjatywa Makro - program "Tu Mieszkam Tu Kupuję", w ramach którego wspiera ona lokalny handel i mówi o istotnym wpływie tzw. sklepów tuż za rogiem, na stabilny i trwały rozwój lokalnych społeczności. Kampania wskazuje na fakt, iż wymieranie ulic handlowych i małych prywatnych sklepików w zachodnich gospodarkach doprowadziło do wielu negatywnych zjawisk jak rozpad więzi społecznych, ucieczka kapitału z regionów czy też exodus lokalnej ludności. Podobne projekty edukacyjne wspierające lokalny handel organizowane były m.in. w Wielkiej Brytanii oraz Francji. W ich ramach konsumenci otrzymywali m.in. karty rabatowe dla osób dokonujących zakupów w lokalnych sklepach. W Polsce kampanię wsparły gwiazdy m.in. Anna Głogowska, która mówiła o idei zakupów tuż za rogiem, przygotowany był również raport badania opinii obrazujący zachowania zakupowe Polaków w kontekście małych osiedlowych sklepików. Do ocieplających wizerunek sieci handlowych działań zaliczyć można również takie projekty jak np. Tesco dla szkół, gdzie szkoły mogą wziąć udział w konkursie filmowym i wygrać m.in. wyposażenie pracowni multimedialnej. Sieci handlowe chętnie włączają się również w pomoc w postaci zbiórek żywności, sprzedaży okolicznościowych monet np. w ramach akcji Dukatów TVN, czy też wydawnictw, których nabycie wspiera cel dobroczynny - tu przykładem może być magazyn o dekoracji wnętrz dostępny w marketach OBI.

IX EUROPEJSKI KONGRES GOSPODARCZY

10-12 maja 2017 • Katowice • Międzynarodowe Centrum Kongresowe i Spodek


WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11336

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane