Silesia City Center: Sklepy internetowe napędzają zakupy… stacjonarne

Autor: pr 30 stycznia 2015 11:49

Polacy coraz częściej uprawiają webrooming, czyli najpierw sprawdzają produkt w sieci, a następnie i tak wybierają się po niego do tradycyjnego sklepu, ignorując przy tym zakupy on-line. Do takiej praktyki przyznaje się dziś już 56 proc. z nas - wynika z sondy zakupowej Silesia City Center. To globalny trend

4 godziny oglądania rzeczy w sklepach internetowych, a następnie 15 minut zakupów w galerii handlowej lub szybkie sprawdzenie produktu w smartofonie i szybki zakup w tradycyjnym sklepie. Tak działają webroomerzy - osoby, które od wielu godzin chodzenia po sklepach, wolą długie spacery w sieci. To nowy trend jaki pojawił się w kupowaniu w ostatnich 6 miesiącach, odwrotność innego - showroomingu.

To dobra wiadomość dla właścicieli tradycyjnych sklepów. Powód? Nikt bardziej nie jest zdecydowany na zakup od webroomera. - Taki klient przychodzi do sklepu lub centrum handlowego nastawiony na konkretny zakup, jest przygotowany. Wie czego chce, zna produkt z sieci, bo zrobił sobie dogłębną jego analizę. Nie wymaga więc przekonywania. Wchodzi i kupuje - mówi Piotr Gajda, dyrektor Silesia City Center w Katowicach.
I faktycznie, takich zdecydowanych klientów, którzy wybierają się na zakupy z konkretnym celem jest dziś coraz więcej w centrach handlowych. Według badań Silesia City Center stanowią oni obecnie 74 proc. wszystkich robiących zakupy.

Co więcej - blisko połowa klientów (56%) przyznaje się dziś do webroomingu, czyli zanim zrobi zakupy w galerii lub sklepie sprawdza produkt w sieci. Uprawianie showroomingu, czyli sprawdzania produktu w sklepie i szukania go po tańszej cenie on-line to domena 21 proc. z nas.

Skąd taka popularność tego zjawiska w ostatnich miesiącach? Aż 72 proc. z nas wciąż zniechęcają koszty wysyłki ze sklepów internetowych, z kolei dla 42 proc. zniechęcająca jest polityka zwrotów w tego typu sklepach. Dla 53 proc. ważny przy zakupie jest bezpośredni kontakt z produktem i możliwość obejrzenia go z bliska, 41 proc. nie chce czekać kilku dni, aż dotrze do nich kupiona rzecz - wynika z sondy Silesia City Center.
Ale to nie jedyne powody. Okazuje się że wpływ na webrooming mają także nasze... smartfony i możliwość sprawdzenia produktu on-line w trakcie robienia zakupów. Według analiz Merchant Warehouse aż 80 proc. sprawdzeń produktu on-line na komórce w czasie zakupów kończy się jego kupnem. W Polsce do takich praktyk przyznaje się 11 proc. z nas - to już badania Silesia City Center.

- Handlowcy muszą pogodzić się z tym, że klienci w sklepie wyciągają komórki, sprawdzają sklepy on-line, robią zdjęcia produktów, udostępniają je na Instagramie. To sposób w jaki dziś robimy zakupy, zwłaszcza w sklepach odzieżowych, sklepach z butami, sprzętem elektronicznym i kosmetykami. Dziś jedna opinia w social mediach i porównanie jest dla nas cenniejsze od tego, co mówi sprzedawca. To sieć przekonuje nas coraz częściej do zakupów w sklepie stacjonarnym - mówi Piotr Gajda.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE



BĄDŹ NA BIEŻĄCO

OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 11012

SZUKAJ PRZETARGÓW

Ilość aktualnych ofert: 397 662

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane